Första resultat från WHO-studien om studenternas mående

24 oktober 2022

Sedan vårterminen 2021 deltar Umeå universitet i ett WHO-projekt om studenternas psykiska hälsa. Syftet är att få en tydligare bild av hur universitetets studenter mår och att ta fram digitala stödformer. Nu finns de första resultaten från studien.

Umeå universitets förstatermins-studenter på program på grundnivå har ombetts besvara den inledande enkäten för "World Mental Health International College Student (WMH-ICS) Initiative" från och med våren 2021. Här är några första resultat för höstterminen 2021 och vårterminen 2022.

Låg men "normal" svarsfrekvens

Antalet svarande har generellt varit högre under höstterminer jämfört med vårterminer, vilket förstås delvis hänger ihop med att fler program startar på höstarna än på vårarna. För Umeå universitets del var svarsfrekvensen i det närmaste lika för höstterminen 2021 respektive vårterminen 2022 (>15%). Umeå universitets studenter hade högre svarsfrekvens än medelvärdena för samtliga svenska lärosäten, som var 13,7% för höstterminen 2021 och 11,1% för vårterminen 2022.

Svarsfrekvenserna kan tyckas vara låga, men jämfört med övriga medverkande länder i WMH-ICS-studien så låg Sveriges resultat på en genomsnittlig nivå. Erfarenheter från projektet visar att svarsfrekvensen ökar när lärosätet "annonserar" enkäten ett par dagar innan utskicket. För Umeå universitets del verkar det alltså ha betydelse att vi skickar ut ett informationsmejl till de medverkande studenterna ungefär en vecka innan de får enkäten. Vi tror också att när ansvariga för berörda program har lagt ut en informationstext i Canvas så har det bidragit ytterligare till att Umeå universitets svarsfrekvens var tredje högst bland de svenska medverkade lärosätena under de aktuella terminerna.

Nybörjarstudenterna mådde fysiskt bra

I enkäten ombads studenterna att själva skatta sin fysiska hälsa på en femgradig skala från utmärkt (1) till dålig (5). Ju lägre siffra studenten valde desto bättre fysisk hälsa tyckte hen alltså att hen hade.

Medelvärdena för alla lärosätena när det gäller studenternas fysiska hälsa låg kring 2,8, det vill säga mellan mycket god (2) och god (3), både höstterminen 2021 och vårterminen 2022. Medelvärdena för Umeå universitets studenter låg väldigt nära snittsiffrorna för alla lärosätena.

Den psykiska hälsan var mer medelmåttig

Under båda terminerna angav lärosätenas studenter att deras psykiska hälsa var något sämre än den fysiska hälsan, enligt samma femgradiga skala som för den fysiska hälsan. Hösten 2021 skattade Umeå universitets studenter sin psykiska hälsa som lite sämre än genomsnittet för alla lärosätena. Vårterminen 2022 var Umeåstudenternas självskattade psykiska hälsa nästan densamma som genomsnittet för alla lärosätena.

Analyser och återkoppling av resultat

I dagsläget har 13 822 studenter deltagit i enkätstudien i Sverige. Med den mängden börjar det bli möjligt att genomföra analyser av subgrupper där antalet svarande är för få per undersökningstillfälle för att det ska gå att genomföra statistiska analyser. Projektledningen kommer inledningsvis att analysera materialet på en lärosätesövergripande nivå, exempelvis huvudsaklig utbildningsinriktning såsom humaniora, samhällsvetenskap eller medicin. I takt med att ytterligare data samlas in från medverkande lärosäten har man förhoppningen att kunna genomföra analyser på lärosätes-, fakultets- och institutionsnivå. Under året har projektledningen också inlett ett samarbete med Folkhälsomyndigheten när det gäller WMH-ICS-studien, som innebär att man även kommer att titta på uppgifter om vilken utbildning studenterna läser och om deras psykiska hälsa påverkar studieprestationerna.

Fortsatta steg i projektet

Nytt för hösten 2022 är att projektsteget påbörjas som handlar om att ge studenter möjligheten att delta i internetbaserade behandlingsstudier. Umeå universitets studenter involveras i projektet enligt följande:

1. Som tidigare bjuds alla våra förstatermins-programstudenter på grundnivå in till att fylla i WHO-WMH-ICS-enkäten. Inbjudan till enkäten är planerad att skickas ut den 15 november. Här vill vi återigen be om er hjälp med att också lägga ut information i Canvas.
  2. Våra studenter som läser termin 2 och som besvarade hela enkäten under sin första studietermin, får inbjudan till behandlingsstudien. Den nationella projektledningen kontaktade den här gruppen i början av september med information om att studenterna skulle få inbjudan till behandlingsstudien. Studenterna lottades till att få antingen guidad behandling, icke-guidad behandling, eller till att sättas på väntelista för att erbjudas icke-guidad behandling med start i mars 2023. De som lottats till att få guidad eller icke-guidad behandling under hösten 2022 ska få behandlingsstart under andra hälften av oktober.
  3. De studenter som läser tredje terminen hos oss och som besvarade den inledande enkäten under sin första studietermin, får inbjudan till en uppföljningsenkät. Detta sköts av den nationella projektledningen, som planerar att skicka ut inbjudan till uppföljningsenkäten i slutet av november.

Resultaten i siffror

Hittills svarande studenter i Sverige från och med VT 2020: 13 822

Svarsfrekvenser

Alla lärosätena: 13,7%