Fakulteten mötte näringslivet på Umeågalan

24 mars 2023

Umeågalan handlar om gränsöverskridande samverkan. I år var stora delar av fakultetsledningen på plats för att möta näringslivet och lyfta fram utbildningar och forskning vid fakulteten.

Sara Sjöstedt de Luna och Mikael Elofsson från Teknisk-naturvetenskaplig fakultet mötte Andreas Andersson och Amanda Lindberg från Volvo under Umeågalan 2023.

Foto: Sara-Lena Brännström

Att samverka med näringslivet, inte minst i Umeå, är en viktig del av universitetets verksamhet. Varje år arrangerar universitetet Umeågalan tillsammans med Umeå kommun. I år hölls galan den 23 mars och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet hade en egen monter vid Aula Nordica.

– Umeågalan ger oss en bra möjlighet att presentera forskning och utbildning vid fakulteten där samverkan med externa parter är en viktig komponent, säger dekan Mikael Elofsson.

Galans ambition är att "synliggöra framgångsrika exempel, inspireras av ny kunskap och korsbefrukta genom oväntade möten". Flera av de företag som lyftes som positiva exempel under dagen har en nära koppling till universitetet. Algoryx var nominerade i hela tre kategorier och vann priset som Årets arbetsgivare.

Flera priser delades ut i Aula Nordica. Ett av dem gick till Algoryx som Årets arbetsgivare.

Läs artikel: Forskning från Umeå universitet – avgörande för Algoryx framgångar

– Umeå har ett växande företagande och ett stort kulturutbud, men för att man ska vilja bo här måste man också trivas på jobbet. Får man alla de tre sakerna så är det roligt, men också nödvändigt för att vi här i norr ska kunna konkurrera om arbetskraften, säger Kenneth Bodin som grundade Algoryx tillsammans med Martin Servin, forskare vid Institutionen för fysik, Anders Backman, adjungerad lärare vid Institutionen för datavetenskap, och Claude Lacoursière.

Priset som Årets exportföretag gick till Sartorius Stedim Data Analytics och togs emot av Johan Trygg, Head of advanced data analytics och professor vid Kemiska institutionen.

Umeågalans dagsprogram bjöd på montermingel, prisutdelning och breakout sessions.