Medel för praktiknära idrottsforskning

9 november 2018

Denna utlysning är en del av Idrottshögskolan (IH) vid Umeå universitets satsning på resurser för forskning inom det idrottsvetenskapliga området. Behörig att söka är den som avlagt doktorsexamen samt har anställning vid Umeå universitet som professor, universitetslektor, forskarassistent, biträdande lektor eller forskare. Även forskare affilierad till Umeå universitet har möjlighet att söka. Forskare som har mer än 50 procent forskningstid prioriteras lägre.

IH:s styrelse beslutade 2018-10-26 (protokoll nr 32, Dnr IH 1.7.1–32-2018) att avsätta resurser för forskningsaktiviteter under 2019. I denna utlysning avsätts 500 000 kr för att stimulera forskare till praktiknära idrottsforskning. Medel beviljas för att skriva praktiknära forskningsansökningar till Centrum för idrottsforskning, CIF, hösten 2019. Forskningen förutsätts att utföras i samverkan med ett specialidrottsförbund, SF, som är medlem i Riksidrottsförbundet. Idrottshögskolan avser att finansiera forskningsprojekt som kan bidra till kunskap och utveckling av idrott i Sverige.
Medel beviljas inte till projektansökningar som tidigare erhållit finansiellt stöd från IH för samma ändamål.

ANSLAG OCH BESLUT

Medel kan beviljas för tre veckors lönekostnader per ansökan. Universitets-, fakultets- och institutsgemensamma kostnader ska inrymmas i budget för den sökta summan. Gemensamma kostnader ska specificeras och inkluderas i internfaktura till Idrottshögskolan. Ansökningarna kommer att handläggas av IH:s forskningsråd. Beviljade medel ska vara förbrukade senast 2019-09-30. Avvikelser från ansökans projektskiss som inverkar på projektets genomförande måste rapporteras till IH. Avvikelser från projektskissen kan innebära att tilldelade medel dras tillbaka. Forskare som beviljas medel skall delta på en workshop kring ansökningarna under våren 2019.

UPPFÖLJNING

Den som erhåller medel för att skriva en forskningsansökan ska på IH:s anmodan återrapportera hur beviljade medel använts. Den sökande ansvarar för att en kopia av den ansökan som skickas in till CIF också skickas till IH. Sökande som får medel av IH ska på anmodan presentera projektet vid Idrottsvetenskapliga seminarier eller andra föredrag anordnade av IH. I samband med vetenskaplig publicering ska IH anges som delfinansiär och utöver den egna institutionen ska även Umea School of Sport Sciences anges som hemvist.

ANSÖKAN

Den sökande ska lämna in en projektskiss och budget på svenska eller engelska (max. 3 sidor). I ansökan ska det tydligt framgå projektets idrottsrelevans, dess praktiknära ansats, projektets kunskapsbidrag samt hur samverkan med SF kommer att ske samt vilka som är kontaktpersoner. Idrottsrelevans bedöms utifrån samma definition som tillämpas av Centrum för idrottsforskning,
(http://centrumforidrottsforskning.se/forskningsfinansiering/cifs-definition-av-idrottsrelevans/). Om ansökan avser ett interdisciplinärt projekt bör man ange samarbetspartner samt deras expertis/ disciplin och affiliering för att underlätta bedömning av projektets mångvetenskapliga inriktning och betydelse. Man ska även ange vem eller vilka som kommer att ta aktiv del i skrivandet av ansökan till CIF.

Ett intyg från prefekt ska bifogas där det styrks att den som beviljas medel har möjlighet att nyttja dessa för det avsedda arbetet inom ramen för sin anställning. Prefekten ska även intyga den sökandes månadslön samt forskningstid under projektets dispositionstid.

Sista ansökningsdag är den 15 januari 2019. Sent inkomna ansökningar kommer inte att behandlas. Ansökan skickas som pdf. till Tove Mårs, tove.mars@umu.se

Vid frågor kontakta:

Taru Tervo, forskningssamordnare, Idrottshögskolan, taru.tervo@umu.se