Medel för vetenskaplig publicering inom det idrottsvetenskapliga området

9 november 2018

Denna utlysning är en del av Idrottshögskolan (IH) vid Umeå universitets satsning på resurser för forskning inom det idrottsvetenskapliga området. Behörig att söka är den som avlagt doktorsexamen samt har anställning vid Umeå universitet som professor, universitetslektor, forskarassistent, biträdande lektor eller forskare. Även forskare affilierad till Umeå universitet har möjlighet att söka. Forskare som har mer än 50% forskningstid prioriteras lägre.

IH:s styrelse beslutade 2018-10-26 (protokoll nr 32, Dnr IH 1.7.1–32-2018) att avsätta resurser för forskningsaktiviteter under 2019. I denna utlysning avsätts 600 000 kr för att stimulera idrottsforskare till vetenskaplig publicering. IH utdelar stöd till forskare som vill publicera sig i internationella tidskrifter på redan insamlad data/empiriskt material.
Om den sökande tilldelats resurser tidigare inom någon av Idrottshögskolans utlysningar skall dessa vara avrapporterade med godkänd slutredovisning för att medel i denna utlysning ska kunna sökas.

ANSLAG OCH BESLUT

IH kommer att dela ut maximalt 100 000 kr per ansökan. Universitets-, fakultets- och institutsgemensamma kostnader ska inrymmas i budget för den sökta summan. Gemensamma kostnader ska specificeras och inkluderas i internfaktura till Idrottshögskolan. Ansökningarna kommer att handläggas av IH:s forskningsråd. Anslagen ska vara förbrukade senast 2019-12-31. Förändringar från ansökans projektskiss som inverkar på projektets genomförande och resultat rapporteras till IH. Avvikelser från projektskissen, t.ex. i form av uteblivna forskningspublikationer eller andra väsentliga avvikelser, kan innebära att tilldelade medel dras tillbaka.

UPPFÖLJNING

Den som söker medel för vetenskaplig publicering vid denna utlysningsomgång ska på IH:s anmodan återrapportera hur medel använts för år 2019 (inskickade artiklar/antagna artiklar). Forskare som beviljas medel ska presentera sina resultat på IH:s idrottsvetenskapliga seminarium eller i annat sammanhang som IH anordnar. I samband med vetenskaplig publicering ska man ange att IH har varit med och delfinansierat projektet utöver den egna institutionen ska även Umea School of Sport Sciences anges som hemvist.

ANSÖKAN

Den sökande ska lämna in ett kort skiss (max. 3 sidor) och budget på svenska eller engelska innehållande artikelns syfte, vilka insamlade data som ska bearbetas och vilket projekt den tilltänkta publiceringen baseras på, hur lång tid processen beräknas ta, var man har för avsikt att publicera sig samt projektets idrottsrelevans. Idrottsrelevans bedöms utifrån samma definition som tillämpas av Centrum för idrottsforskning, CIF (http://centrumforidrottsforskning.se/forskningsfinansiering/cifs-definition-av-idrottsrelevans/).
Ett intyg från prefekt ska bifogas där det styrks att den som beviljas medel har möjlighet att nyttja dessa för det avsedda arbetet inom ramen för sin anställning. Prefekten ska även intyga den sökandes månadslön samt forskningstid under projektets dispositionstid.

Sista ansökningsdag är den 15 januari 2019. Sent inkomna ansökningar kommer inte att behandlas. Ansökan skickas som pdf. till Tove Mårs, tove.mars@umu.se

Vid frågor kontakta:

Taru Tervo, forskningssamordnare, Idrottshögskolan, taru.tervo@umu.se