Medel för forskning och verksamhetsutveckling inom området medborgarbildning

17 oktober 2019

Lärarhögskolan utlyser 2 130 000 kr till forskargrupp vid Umeå universitet för forskning inom forsknings- och utvecklingsområdet medborgarbildning tillsammans med Örnsköldsviks kommun.

Observera:

Ansökan för dessa medel är nu stängd.

Bakgrund till utlysningen

Lärarhögskolan vid Umeå universitet har tillsammans med Göteborgs universitet, Karlstad universitet och Uppsala universitet fått i uppdrag av regeringen att genomföra en försöksverksamhet med praktiknära forskning – ULF (Utveckling, Lärande, Forskning). Försöksverksamheten ska utveckla och pröva modeller för långsiktig samverkan mellan akademi och skola, vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Verksamheten ULF ska präglas av jämlika villkor mellan skola och akademi. Det innebär exempelvis att skolans frågeställningar står i fokus och att yrkesgrupper inom skolan ska kunna ta initiativ till utvecklings- och forskningsprojekt. Uppdraget som pågår under perioden 2017–2021 ska bidra till en stärkt vetenskaplig grund i skolan samt i förskollärar- och lärarutbildningarna.

Inom ramen för denna verksamhet utlyser nu Lärarhögskolan 2 130 000 kr till forskargrupp vid Umeå universitet för forskning inom forsknings- och utvecklingsområdet medborgarbildning tillsammans med Örnsköldsviks kommun.

För mer information om ULF nationellt

För mer information om ULF lokalt vid Umu

Örnsköldsviks kommuns beskrivning av forsknings- och utvecklingsområdet medborgarbildning på gymnasiets yrkesprogram

Bakgrund

I gymnasieskolans läroplan (Gy11) betonas att utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Enligt läroplanen är det inte tillräckligt att undervisningen förmedlar kunskap om grundläggande demokratiska värden utan undervisningen ska genomsyras av demokratiska arbetsformer och elevernas förmåga och vilja att ta personligt ansvar och aktivt delta i samhällslivet ska utvecklas. Eleverna ska träna sig i att bland annat tänka kritiskt, granska information och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika handlingsalternativ (Gy11). Detta uppdrag benämns här som medborgarbildning. Denna medborgarbildning är ett gemensamt uppdrag för alla lärare. Det är en svår och utmanande uppgift med utspritt ansvar som sällan uppmärksammas.

Under läsåret 2019/2020 ska Örnsköldsviks gymnasiums lärare genomföra en kompetensutveckling som handlar om att arbeta och utveckla värdegrunds- och demokratiuppdraget i samarbete med Raoul Wallenberg Academy (RWA). Det handlar bland annat om att ge lärarna verktyg för att arbeta systematiskt med värdegrundsuppdraget utifrån elevernas värld/vardag. Det övergripande målet med utbildningen är att öka Örnsköldsviks gymnasiums kompetens att eleverna utvecklas till demokratiska och aktivt deltagande människor som tror på sin egen förmåga att bidra till ett hållbart samhälle, medborgarbildning.

Utmaning

På gymnasieskolans yrkesprogram har skolan två tydliga syften
1) utbilda yrkesmän/kvinnor och
2) utveckla kompetenser (ex. kritiskt tänkande, se olika perspektiv) som ökar möjligheter för ett aktivt deltagande i samhället, medborgarbildning. Medborgarbildande uppdraget innehåller flera utmaningar, bland annat kan en del elever uttrycka att de inte är intresserade av att ta del av samhälle och det kan också uttryckas ett motstånd mot skolans "demokratifostran".

Utvecklingsområde

Syftet med FoU-projektet är att rektor och lärare tillsammans med forskare samarbetar om hur skolan kan stimulera och utveckla elevernas medborgarbildning. Utgångspunkten för FoU-projektet är den RWA-kompetensutveckling som Övik påbörjar ht 19.

En stark drivkraft för lärare är elevers intressen, tankar och önskningar. Något som verksamheten sällan har möjlighet att skaffa sig fördjupad förståelse kring. Att, i ett första skede, parallellt med RWA-kompetensutvecklingen skapa en samlad bild av utmaningens bredd, fånga elevperspektivet om medborgarbildning och medborgarkunskaper samt verksamhetens uppfattning om desamma skulle utgöra en god grund för fortsatt verksamhetsutveckling. Här arbetar en mindre grupp från verksamheten (verksamhetsgruppen) tillsammans med forskargruppen (del 1). Utifrån den kunskapsbasen kan en eller flera grupper av lärare samarbeta med forskare för att tillsammans undersöka hur man kan stimulera och utveckla elevernas medborgarbildning (del 2). Se tabell 1.

Plan

Ht19 genomförs utbildning av RWA-ambassadörer och därefter utbildar dessa övriga lärare. Forskare påbörjar parallellt studier av rektor-, lärare- och elevuppfattningar samt klassrumspraktik, och dessa studier fortsätter t o m vt21. Under ht 19 samarbetar verksamhetsgruppen (3-5 st) med forskargruppen och kartlägger uppfattningar kring medborgarbildning och hur det utförs i skolverksamheten.
Vt20 (mars)-vt21 Lärare (som anmält intresse) och forskare utarbetar tillsammans idéer om hur skolan kan bygga vidare på RWA-satsningen för att stimulera och utveckla elevernas medborgarbildning och provar dessa i verksamheten.

Ht21 Utvärdering och avslutande av FoU-projektet.

Forskningsanslag för FoU-samverkan

Lärarhögskolan utlyser 2 130 000 kronor till forskargrupp vid Umu för forskningsdelen i FoU-projekt rörande medborgarbildning med Örnsköldsviks kommun. De forskare som erhåller medlen kan endera vara etablerad forskargrupp som redan idag har ett samarbete kring frågor som relaterar till medborgarbildning men det kan också vara en helt ny konstellation.
Utöver utlyst summa ombesörjer Lärarhögskolan täckning för universitets- och fakultetsgemensamma kostnader i särskild ordning till respektive fakultet. Huvudsökande ska vara disputerad med anställning vid Umeå universitet. Preliminär projekttid är 1/1 2020 – 31/12 2022. Den huvudsökande ska vara aktiv inom projektet motsvarande minst 25 % av heltidstjänst. Varje medsökande ska vara aktiv inom projektet motsvarande minst 15 % av heltidstjänst. Anslaget ska i huvudsak användas till forskningstid för anställda vid Umeå universitet, men det ska även täcka övriga kostnader som är primärt relaterade till projektets forskningsdel. Skolhuvudmannen bidrar i huvudsak med tid för anställda som medverkar i projektet samt övriga kostnader som är primärt relaterade till projektets verksamhetsutvecklingsdel, enligt beskrivning i avtal mellan Umeå universitet och Örnsköldsviks kommun (se bilaga).

Ansökan

Ansökan är nu stängd.

Ansökan ska avse ett FoU-projekt med medborgarbildning i fokus och ska innehålla förslag på hur FoU-projektet kan genomföras inom de generella ramar som ges i texten ovan från Örnsköldsviks kommun. Det är även möjligt för den sökande att kontakta skolhuvudmannen för ytterligare information som kan underlätta formuleringen av ansökan. Den närmare utformningen av projektet sker i samråd mellan forskare, skolhuvudman och Lärarhögskolan, efter det att Lärarhögskolans föreståndare fattat beslut om vilken forskargrupp som ska erhålla anslaget. Projektplanen i ansökan kan därför ses som preliminär.

Ansökans innehåll

1) Ett forskningsprogram som exklusive referenslista får omfatta max 12 000 tecken inklusive blanksteg och ska behandla under dessa separata rubriker:
• Syfte och mål: Redogör för övergripande syfte och specifika mål för forskningsprojektet och hur det förhåller sig till de utvecklingsfrågor som lyfts av skolhuvudman.
• Områdesöversikt: Gör ett sammandrag av din egen och andras forskning och tidigare resultat inom forskningsområdet.
• Projektbeskrivning: Gör en sammanfattning av projektet där teori, metod, tidplan, genomförande och projektorganisation beskrivs. Det ska även framgå hur den sökande föreslår att samverkan med skolan ska organiseras.
• Betydelse: Redogör för projektets betydelse för såväl skola som forskarsamhälle. I denna beskrivning ska särskilt framgå forskningens betydelse för verksamhetsutveckling inriktad mot beskrivningen av projektets inriktning ovan.
• Riskanalys: Gör en analys av risker med samverkansprojektet och presentera i korthet alternativa strategier för att kunna genomföra det om ej den föreslagna planen fungerar.
• Forskarens/forskarnas funktion i projektet.
2) CV och publikationslista för sökande och medsökande inklusive nuvarande anställningsförhållanden för all forskande personal.
3) Budget och forskningsresurser: En plan för användning av anslaget om 2 130 000 kr. Universitets- och fakultetsgemensamma kostnader ska inte inkluderas i budgeten. Eventuella institutionsgemensamma och övriga kostnader som anslaget avses användas till ska inkluderas på separata rader i budgeten. Beskriv även om andra forskningsresurser än det sökta anslaget kan komma projektet till godo.

Kontakt

Carina Rönnqvist