Medel för forskningstid inom det utbildningsvetenskapliga området

8 april 2020

Denna utlysning av medel för forskningstid är en del av Lärarhögskolans resursfördelningssystem inom utbildningsvetenskap. Behörig att söka är den som avlagt doktorsexamen och under senaste året från 5 juni 2019 fram till sista ansökningsdatum innehaft i genomsnitt minst 50 procent anställning vid Umeå universitet, eller hos skolhuvudman i regionen (Västerbotten och Örnsköldsvik) som har forskningssamverkan med Umeå universitet.

Fördelningen av medel utgår från Lärarhögskolans principer för resursfördelning, dvs. de tre faktorerna publikationer, externa medel och forskningsplan. Sammanställningen av poäng för vetenskapliga publikationer utgår ifrån den sökandes egen rapportering i Umeå universitets publikationsdatabas DiVA.

Lärarhögskolan avser att fördela:
• 3-åriga anslag om 1,2 mkr vardera.
• 2-åriga anslag om 600 tkr vardera. Endast nydisputerade kvalificerar sig för denna urvalsgrupp (max 3 år sedan disputation vid sista ansökningsdatum).

Ansökan görs i särskilt webbformulär.

Lämna namn och e-postadress i detta formulär för att få personliga användaruppgifter och tillgång till webbansökan.

Observera att sista dag för att begära användaruppgifter är den 29 maj.

Sista ansökningsdag är den 5 juni.

För mer information se missiv.

Vid frågor, kontakta

Carina Rönnqvist
forskningssamordnare
carina.ronnqvist@umu.se

Vi ser fram emot din ansökan!
Lärarhögskolan