Utlysning av internationaliseringsmedel

29 oktober 2021

Fakulteten utlyser medel för möjliggörande av olika typer av internationalisering för doktorander och lärare/forskare. Ansök senast den 28 november.

Följ instruktioner nederst på sidan.

Notera att universitetets och fakultetens rekommendationer gällande utlandsresor ska följas.

I. Utlandsvistelse under doktorandtiden
Vistelse vid lärosäte utomlands (≥3 veckor) under doktorandtiden. Det skall framgå hur forskningsmiljön gagnar avhandlingsarbetet och om den är intressant för en framtida postdoktorsperiod. Handledarens stöd är ett krav och medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

II. Förbered en postdoktoral vistelse utomlands
Besök ett lärosäte utomlands som förberedelse för en postdoktoral vistelse. Motivera kort val av lärosäte/forskningsinstitution. Medel kan sökas under sista året av doktorandtiden (handledarens stöd är ett krav) eller inom två år efter disputation. Medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 15 000 kr beviljas.

III. Utlandsvistelse vid postdoktoral meritering
Forskningsvistelse vid ett lärosäte utomlands (≥3 veckor), inom tre år efter disputation. Motiverar val av lärosäte/forskningsinstitution. Medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

IV. Utveckling av kurser/moment på engelska
Utveckling av kurs/moment på engelska inom fakultetens utbildningsprogram; internt utvecklingsarbete och/eller samarbete med lärosäte utomlands. Medfinansiering är meriterande. Max 60 000 kr beviljas.

V. Förberedelse för lärar- och studentmobilitet
Förberedelse som möjliggör lärar- och studentmobilitet inom fakultetens utbildningsprogram. Kan avse besök vid lärosäte utomlands eller gäster från detsamma. Medfinansiering är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

VI. Utveckling av kurser/moment med virtuell mobilitet
Utveckling av virtuell mobilitet i befintliga eller nya kurser/moment i samarbete med utländskt lärosäte. Tips: https://virtualmobility.eadtu.eu/. Medfinansiering är meriterande. Max 60 000 kronor beviljas.

Instruktion för ansökan och återrapport

Behörig att söka är den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid Medicinska fakulteten (I-II) och/eller anställd vid Medicinska fakulteten eller Norra sjukvårdsregionen (I-VI) vid tidpunkten för ansökan och vid den planereda aktiviteten. Endast en ansökan per sökande och respektive spår (I-VI). Ansökan skickas till medel@diarie.umu.se; i ämnesraden skrivs utlysningens diarienummer FS 2.1.6-1329-21.

Ansökan skrivs på engelska, max 1 A4-sida plus en sidas CV (Georgia font 10) och ett "Letter of intent" från aktuellt lärosäte utomlands. Ange utlysningens diarienummer, vilken del av utlysningen det gäller (I-VI), den sökandes namn och personnummer, avdelning/institution, tidpunkt för disputation (I-III), mejl och mobil, lärosäte utomlands och dess kontaktperson (ej krav för IV). Beskriv planerade aktiviteter, förväntad nytta för den sökande och för fakulteten. Ange budget kopplade till aktiviteter, inklusive eventuell medfinansiering (finansiär och summa). Namnge den som har godkänt ansökan: huvudhandledare för doktorander (I & II), prefekt (II-III) eller programrådsordförande (IV-VI).

Instruktion för kort CV. Högskoleexamen: år, ämnesområde och lärosäte; Doktorsexamen: år, ämnesområde, lärosäte, avhandlingens titel samt handledare; Postdoktorsvistelser: år och placering; Nuvarande anställning: förordnandetid, andel forskning i anställningen; Tidigare anställningar: typ av anställning och förordnandetider; Uppehåll i forskningen: tidsperiod och orsak; Handledning: studentuppsatser, doktorander och postdoktorer.

Rapport, skriven på engelska, på max en A4-sida inkl. ekonomisk redovisning (Georgia font 10) ska lämnas inom en (1) månad efter avslutad aktivitet till mejl nedan, dock senast 2023-06-30. De sökande som har erhållit medel förväntas dela med sig av sina erfarenheter inom fakulteten.

Sista dag för ansökan är 2021-11-28.

Frågor?

Maila till: int.med@umu.se