Kungl. och Hvitfeldtska stiftelsens Universitets- och högskolestipendier

23 augusti 2021

Styrelsen för Kungl och Hvitfeldtska stiftelsen delar årligen ut stipendier till studerande vid universiteten och högskolorna i Sverige. För läsåret 2021/2022 bedöms totalt lägst 100 stipendier delas ut. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut under höstterminen.

Universitets - och högskolestipendium kan tilldelas studerande, som har slutbetyg från gymnasium i förutvarande Göteborgs och Bohus län, är född i Göteborgs stift eller var folkbokförd där när han eller hon började i gymnasium inom stiftet, är mindre bemedlad inger goda förhoppningar om framgång i vetenskapliga studier.

Endast studerande som klarat av minst 60 högskolepoäng av grundutbildningen och som har för avsikt att examineras vid statlig universitet/högskola i Sverige, Handelshögskolan i Stockholm eller Chalmers Tekniska Högskola kan komma ifråga för stipendium.

Alla poäng medräknas oavsett vilka byten av kurser och linjer som skett. Stipendium kan endast erhållas en gång.

Ansökan om stipendium skall ske på särskild blankett, som kan hämtas hem från stiftelsens hemsida www.hvitfeldtskastiftelsen.se. Blanketten finns också som bifogad fil till denna notis, se nedan.

Ansökningshandlingar märkt med dnr FS 2.1.7-1741-21 skall lämnas till registrator vid Umeå universitet senast 2021-10-09 via e-post till medel@diarie.umu.se eller till:

Registrator
Umeå universitet