SGU utlyser medel för geovetenskaplig forskning

14 november 2022

Sveriges geologiska undersökning, SGU, utlyser medel för forskningsprojekt inom tillämpad forskning och riktad grundforskning inom det geovetenskapliga området med inriktning mot mineralresurser. Sista ansökningsdag är 12 december.

SGU har i uppdrag att stödja geovetenskaplig tillämpad forskning och riktad grundforskning vid svenska universitet, högskolor, forskningsinstitut och myndigheter med forskningsuppdrag. Syftet är att utveckla och använda nya kunskaper och metoder inom geologin för att bättre kunna tillfredsställa samhällets behov och verka för en hållbar utveckling. Vetenskaplig kvalitet och samhällsnytta inom SGU:s ansvarsområden är kriterier för bedömning och rangordning av ansökningarna.

SGU delar ut forskningsmedel på cirka sex miljoner kronor per år, varav ungefär hälften går till nya projekt. Årets utlysning fokuserar på så kallade kritiska metaller och mineral.

Läs mer om SGU:s utlysning av forskningsmedel