Utlysning Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse

1 december 2022

Stipendier och projektanslag för forskare och forskarstuderande inom human nutrition. Ansök senast 1 mars 2023.

Stiftelsens syfte är att främja forskning inom human nutrition och näraliggande vetenskaper i Sverige och Norge. Stiftelsen delar årligen ut 1-2 miljoner kronor.

Under 2023 utlyser stiftelsen följande stipendier och anslag för forskning:

• Postdoc-stipendier för forskning utanför den sökandes eget land. Stipendierna kan beviljas inom 5 år efter disputationen och avser täcka forskarens kostnader för resa och uppehälle utomlands under 1–2 år. Bidrag för medföljande kan även ingå.
  • Stipendier till postdocs för kortare vistelse vid utländskt forskningscentrum som den sökande eller hemmainstitutionen har samarbete med för att ge möjlighet att genomföra specifika delstudier, använda specialutrustning eller lära ny metodik.
  • Stipendier till forskarstuderande för studier vid ett internationellt ledande centrum som en del av sin forskarutbildning. Stipendierna beviljas för en period av 3–12 månader.
  • Anslag för ett år på upp till 400 000 kronor till nydisputerade forskare för forskningsprojekt vid universitet i Sverige eller Norge. Projektet ska startas inom 5 år efter disputationen. Sökande ska initiera och leda projektet.

För ansökningsformulär och ytterligare information se stiftelsens webbplats eller kontakta Marianne Lindblom, 046 70 375 38 34, e-mail info@throneholst.org

Ansökan ska inlämnas senast 1 mars 2023.

Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse bildades 1976 genom en donation från Aktiebolaget Marabou.

Redaktör: Lena Åminne