Takbelopp ska stoppa höga roamingkostnader

2 oktober 2015

Umeå universitet sätter ett takbelopp för dataöverföring, roaming, på samtliga mobiltelefonabonnemang vid universitetet. Detta för att förhindra höga roamingkostnader, vilket en anställd drabbades av vid en arbetsresa till Nya Zeeland. Telia har dessutom meddelat att man betalar tillbaka 90 000 kronor av det aktuella beloppet.

Arne Vedefors, områdeschef vid IT-enheten samt ansvarig för telefoni vid Umeå universitet, är glad över beskedet.

– Det känns väldigt bra att Telia betalar tillbaka huvuddelen av det belopp för roaming som var knutet till det aktuella abonnemanget. Nu finns det takbelopp för samtliga abonnemang vid universitetet, som gör att detta inte kan upprepas, säger Arne Vedefors.

Den utredning som universitetet har genomfört, som en konsekvens av den aktuella fakturan, visar att totalt 30 av universitetets 1 100 mobiltelefonabonnemang saknade takbelopp för roaming.

Rutinerna för vem som har befogenhet att ta bort spärren för takbeloppen och tekniska faktorer hos leverantören har ändrats genom åren. Därför har utredningen inte lyckats att säkert fastställa varför det saknades takbelopp på de aktuella abonnemangen.

– Nu har vi satt ett tak på 5 000 kronor på de abonnemang, där det finns ett faktiskt behov av ett högre belopp för roaming. Alla övriga abonnemang har ett tak på 500 kronor, som dessutom är omöjligt att ta bort. Vi kommer även att gå ut med information till de anställda om de tilläggstjänster som finns för att kunna använda sig av roaming på ett kontrollerat sätt vid utlandsresor, säger Arne Vedefors.

Text: Mattias Mitz