Reservkraftsprov på Nus

23 februari 2015

Nattetid den 9–11 mars görs tester av reservkraftsanläggningen på Norrlands universitetssjukhus. I höstas byttes programvaran som styr anläggningen och det krävs nu kompletterande tester för att säkerställa att den fungerar som den ska.

I november byttes vissa delar av reservkraftsanläggningen vid Nus och man gjorde sedan ett antal tester av reservkraften under några nätter. På grund av oförutsedda tekniska problem blev testerna försenade och kunde inte slutföras enligt plan.

– Dessutom stoppade vi testerna av patientsäkerhetsskäl vid några tillfällen. Till exempel då ambulanshelikoptern skulle landa och när det kom in patienter med allvarligare åkommor där det krävdes viktiga undersökningar med apparatur som inte fick störas, säger Ulf Olofsson, chef för verksamhetsområde Service.

– Det är enormt viktigt ur patientsäkerhetshänseende att vi har en väl fungerade reservkraft och då krävs det kontinuerliga tester, säger han.

Testas på natten
Testerna genomförs under två nätter. De inleds måndag den 9 mars kl. 22.00 och pågår till tisdag den 10 mars kl. 06.00. Sedan fortsätter man kl. 22.00 tisdag den 10 mars och avslutar onsdag den 11 mars kl. 06.00.

I samband med testerna blir det störningar i elförsörjningen och på IT-system, IP-telefoni och vissa andra funktioner på Nus.

– Störningarna gäller enbart Nus och inte övriga länet. På avdelningarna kommer man sannolikt att uppfatta de flesta tester som korta avbrott eller blinkningar, precis som under tidigare reservkraftsprov, säger Ulf Olofsson.

Var beredda med reservrutiner
Kontinuerlig kontakt mellan ledningen av provverksamheten och vården kommer att finnas under de tider som arbetet genomförs.

– Men det är viktigt att verksamheterna är beredda med sina reservrutiner och avbrottsplaner för att höja beredskapen om allvarliga störningar skulle inträffa. Det innebär alltid en förhöjd risk när man genomför sådana här test, säger Ulf Olofsson.

Bedömningen är dock att man relativt snabbt kan "backa" och återgå till normal drift ifall reservkraften inte går igång som planerat.

Vid Nus finns ett 20-tal UPS-enheter, batteridriven back-up för avbrottsfri drift. UPS finns främst på akutmottagningen, operationscentrum, barn 4 och på IVA.

Störningar på IP-telefoni och IT-system
Vissa system berörs mer av testerna där elförsörjningen stängs av och på. IP-telefonin kommer inte att fungera under de tider som testerna pågår. Inte heller Ascom bärbara telefoner.

– Däremot fungerar reservtelefonin, de "röda telefonerna", vilka ska användas när de vanliga telefonerna inte fungerar, säger Eva-Britt Morin, telechef.

Även IT-systemen påverkas av testerna. Nätverket, både det fasta "i väggen" och det trådlösa kommer att sluta fungera när strömmen försvinner. Det innebär att alla IT-system periodvis kommer att vara otillgängliga.

– När strömmen har kommit tillbaka kan det ta upp till tio minuter innan nätverket är tillgängligt. Detta beror på uppstartstider av nätverksutrustning, säger Göran Lindmark vid informatikenheten.

Stäng av datorer och bildskärmar
Datorer och bildskärmar kommer också att släckas ned vid avbrotten och för att undvika skador på utrustningen måste, där det är möjligt, alla datorer och bildskärmar slås av innan reservkraftstesterna. De kan med fördel slås av redan när man går hem för dagen/kvällen.

Datorhallarna kommer inte att påverkas och därför inte heller de andra sjukhusen eller verksamhet utanför Nus.

Servicepersonal hjälper till
Rörposten kommer att stängas av under testnätterna så att inga viktiga prov eller dokument fastnar. Även belysning och hissar kommer att påverkas av de korta elavbrotten.

– Vi kommer att ha extra servicepersonal på sjukhuset för att hjälpa till vid eventuella problem, säger Ulf Olofsson.

Tidplan för reservkraftsprov
Måndag den 9 mars kl. 22.00 – tisdag den 10 mars kl. 06.00
Tisdag den 10 mars kl. 22.00 – onsdag den 11 mars kl. 06.00.

Viktigt: Kontaktperson under testnätterna
Om ni har en känslig patienttransport eller undersökning där ett kort el-avbrott innebär en risk för patientsäkerheten, ring Lena Algers, beredskapsplanerare, 072-530 88 81.

Redaktör: Lena Åminne