Hot och hat mot forskare är helt oacceptabelt

20 maj 2021

I samma stund som en forskare tystnar i samhällsdebatten eller väljer bort att forska inom vissa områden faller demokratiska grundvärden. Det innebär mycket allvarliga konsekvenser för samhällets utveckling.

Det ligger i forskarens och i forskningens natur att ifrågasätta, sätta saker i ett djupare sammanhang och lyfta vetenskapligt baserad kritik inom sitt eget forskningsområde. Akademiska diskussioner är sunda och utvecklar forskningen. Men att forskare ska behöva utstå hat och hot är helt oacceptabelt.

Rektor Hans Adolfsson

Foto: Malin Grönborg

Den 1 juli 2021 införs en allmän princip om akademisk frihet i högskolelagen. Det är en välkommen markering om att utbildningens och forskningens oberoende ska främjas och värnas. Akademisk frihet och autonomi utgör grundbultar i ett demokratiskt samhälle. Det handlar om rättigheten att fritt söka och dela kunskap vid universitet och högskolor, självständigt och utan påverkan av politisk eller ideologisk makt. Det är bara med dessa förutsättningar som ett lärosäte kan utföra sitt uppdrag: att tillgodose omvärldens och samhällets behov av forskning och utbildning av hög kvalitet.

Det oroar mig djupt att se utvecklingen av ett samhällsklimat där forskare både i Sverige och internationellt utsätts för hot och hat. Det pågår en nationell enkätundersökning för att kartlägga problemet. Men vi vet redan nu att även forskare vid vårt lärosäte utsätts för hot och hat.

För oss i ledningen vid Umeå Universitetet är det en självklarhet att vi försvarar forskarens rätt att själv välja och forska inom sitt ämne. Universitetets roll är inte att ta ställning för eller emot olika forskares åsikter, däremot värnar vi om medarbetarnas grundlagsskyddande rätt att framföra dem. Som arbetsgivare har och tar vi även ett ansvar för din arbetsmiljö.

Forskare och medarbetare vid universitetet har alla en möjlighet att bidra till ökad kunskap om våra respektive områden. Jag vill uppmuntra alla forskare att göra så och att delta i samhällsdebatten, och jag förväntar mig att det sker inom respektive expertområde och på ett ansvarsfullt sätt. Om, när och hur det görs är ett ansvar som tillhör och landar på respektive forskare. Ingen ska dock behöva utstå och ta emot hot eller hat för att som det står i högskolelagen "informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta". Om forskarens röst tystnar, då är demokratin verkligen hotad.

Redaktör: Hans Adolfsson