Vad innebär det livslånga lärandet för universitetet?

2 december 2022

För att främja livslångt lärande har riksdagen beslutat om ett nytt omställningsstudiestöd, som infördes under oktober tidigare i år. Det riktar sig till vuxna i arbetslivet som vill stärka sin framtida ställning på arbetsmarknaden. Frågan är vad det här innebär för oss som utbildningsanordnare. Har vi råd att vara nöjda med vad vi redan gör? Har vi kapacitet att ligga i framkant? Når vi rätt studentgrupper med vårt utbud?

För de som ansöker och uppfyller kriterierna innebär omställningsstudiestödet en möjlighet att utbilda sig under ett år med lön. Det är ett mycket attraktivt erbjudande och många har nappat. Enligt Centrala studiestödsnämnden (CSN) har antalet ansökningar överträffat alla förväntningar. Trots att stödformen är så pass ny var det nära 20 000 personer som ansökte inför vårterminen 2023. Många har fått avslag för att ansökningarna inte uppfyllt alla villkor. Den allra första person som däremot fick sin ansökan beviljad, är en blivande student som vill läsa vår polisutbildning här i Umeå vilket förstås är extra roligt.

Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet

Foto: Mattias Pettersson

I det här sammanhanget är det viktigt att poängtera att intresset för högskolestudier hänger tätt ihop med arbetsmarknadens utveckling. Här i norra Sverige är efterfrågan på arbetskraft stor och arbetslösheten låg. Det är därför svårt att säga vilken betydelse omställningsstudiestödet kommer att ha i de nordliga regionerna. Samtidigt ser vi att vårt universitet är attraktivt, nationellt sett. Den information vi har fått om antal sökanden av omställningsstödet inför vårterminen 2023 visar att Umeå universitet just nu är den tredje mest sökta utbildningsanordnaren, efter Stockholms universitet och Göteborgs universitet. Totalt har drygt 500 personer sökt det nya studiestödet för studier vid vårt lärosäte. Ungefär tre fjärdedelar är kvinnor.

Det livslånga lärandet har länge varit en del av universitetens uppdrag och som bredduniversitet har vi ett utbildningsutbud med kurser och program som erbjuder såväl bredd som djup. För den som väljer att arbeta och studera parallellt finns utbildningar med olika distributionsform och varierande studietakt. Samtidigt behöver vi undersöka om och hur vi kan tillgängliggöra utbildningarna ytterligare för redan yrkesverksamma. På uppdrag av regeringen och tillsammans med övriga svenska lärosäten pågår just nu arbete med att genomlysa vårt utbildningsutbud för livslångt lärande och omställning, inför att en rapport som lämnas till Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i slutet av november.

Vi definierar begreppet livslångt lärande som en enskild individs möjlighet och ansvar att utvecklas och lära sig nya saker under hela livet. Det kan innebära fortbildning för att kunna hantera ökad komplexitet i samma arbetsuppgifter, vidareutbildning för att hantera nya arbetsuppgifter, karriärväxling för att byta karriär eller bildning för personlig utveckling.

Omställningsstudiestödet ska vara fullt utbyggt 2026 och än så länge finns en hel del oklarheter beträffande hur det ska fungera i praktiken. Klart är att det kommer att påverka utbildningsuppdraget för svenska lärosäten, med ett tydligare behov av att tänka nytt och bredda utbudet och utbildningsformerna. Arbetet kommer att innebära engagemang och samråd inom vår egen organisation liksom med andra lärosäten inom sektorn. Vi ser fram emot ny kunskap, nya studenter och nya samarbeten.

Redaktör: Heidi Hansson