Vad skapar en kreativ och utvecklande utbildningsmiljö?

25 februari 2022

När vi återgår till campus och fortsätter arbetet med att utveckla framtidens utbildningsmiljö, så behöver vi påminna oss om alla viktiga delar som ryms i begreppet miljö.

Äntligen pågår en gradvis och glädjande återgång till campus. I ryggsäcken har universitetets medarbetare och studenter färska erfarenheter av att göra olika anpassningar. Inom utbildningsområdet har omställningen från campusbaserad till nätbaserad undervisning väckt många nya och intressanta diskussioner om vad vi menar när vi talar om en utbildningsmiljö.

Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet

Foto: Mattias Pettersson

Coronapandemin ledde helt klart till att universitetet tog ett digitalt språng. När vi nu stegvis kommer tillbaka till arbetsplatsen väntar frågor som behöver hanteras. Hur förvaltar vi alla lärdomar när vi fortsätter att utveckla framtidens utbildningsmiljö? Vad får vi inte tappa bort? Vi behöver ha ett brett perspektiv på dessa frågor.

Ordet utbildningsmiljö kanske leder tankarna till den fysiska miljön på campus. Flera av universitetets byggnader har lärandemiljöer som stimulerar till utbyte och kreativitet. Hur lokaler, möblering, utrustning och mötesplatser utformas påverkar givetvis förutsättningar för lärande. Precis som det står i universitetets vision finns ett stort värde av ett sammanhållet campus med korta geografiska avstånd mellan olika verksamheter.

Vårt vackra campus är en utbildningsmiljö som är värd att värna men som kanske skulle kunna utnyttjas bättre. Det är därför glädjande att universitetet arbetar med att utveckla miljön utomhus, på ett sätt som kan skapa spännande möjligheter och leda till pedagogiskt nytänkande. För att nämna ett exempel pågår förberedelser med att skapa en pedagogisk utemiljö på campusområdet, där ängarna möter skogen nedanför SLU. Här kommer det under senvåren 2022 att finnas en bokningsbar plats med bland annat bänkar, bord och en utomhusanpassad skrivtavla.

Något som också ryms inom begreppet utbildningsmiljö är nämligen viktiga värden som perspektiv, engagemang, klassrumsklimat, pedagogiska vägval och inte minst ömsesidig tillit. Vad ska känneteckna utbildningsmiljön vid Umeå universitet och vad stimulerar ett studentaktivt lärande, oavsett i vilket format som utbildningen ges?

Umeå universitetets utbildningsmiljö sträcker sig långt utanför campusområdet, inte bara för att digitala miljöer ökar vår räckvidd så att vi kan erbjuda utbildning till fler studenter. Vår geografiska placering i världen präglar utbildningsmiljön och ger ett särskilt perspektiv på samhällsfrågor, teknik, medicin och humaniora. Samtidigt är universitetet en internationell miljö där kunskap växer och förändras i mötet med studenter och lärare från andra traditioner. Vår plats i subarktis innebär en särskild utsiktspunkt mot globala frågor och händelser.

Det allra viktigaste kännetecknet på en kreativ och utvecklande miljö är att den är tillåtande och tillitsfull. En sådan utbildningsmiljö bygger kunskap hos både studenter och lärare.

Redaktör: Heidi Hansson