Samarbetet inom AcrossEU berör hela universitetet

10 november 2023

Den sista ansökningsomgången om att bli ett Europauniversitet närmar sig. Umeå universitet kommer återigen att lämna in en ansökan tillsammans med åtta andra lärosäten som ingår i den strategiska alliansen AcrossEU. Det vi har gemensamt och som är utgångspunkten i vår ansökan är att samtliga lärosäten är bredduniversitet med starkt regionalt engagemang.

EU har sjösatt fyra flaggskeppsinitiativ för att genomföra den europeiska universitetsstrategin, varav Europauniversitet är ett av dem. Målet för EU är att det 2024 ska finnas 60 Europauniversitet som tillsammans inkluderar fler än 500 lärosäten. Vår allians AcrossEU tilldelades åren 2022 och 2023 ett Seal of Excellence, som går till ansökningar av hög kvalitet men som inte finansieras på grund av begränsad budget inom utlysningen. Nästa sökomgång som sker 2024 är den sista av totalt fem utlysningar och i den kommer minst tio ytterligare allianser att beviljas finansiering. Deadline är 6 februari.

Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Inom AcrossEU arbetar vi för att öka mobiliteten bland studenter och medarbetare, men också för att stärka respektive lärosätes internationella konkurrenskraft inom utbildning, forskning och samverkan med samhället. Det som genomsyrar alliansens ansökan, som är vårt narrativ och vår unicitet, är att samtliga lärosäten är bredduniversitet med ett starkt regionalt engagemang. Regionerna är med i ansökan och för Umeå universitets del även Umeå kommun. Vi har en lång erfarenhet av att inkludera och engagera människor brett från alla delar av samhället, både geografiskt och socialt. Vi har kunskap och möjlighet att arbeta tvärvetenskapligt inom alliansen, vilket skiljer sig från flera andra befintliga allianser som är mer profilerade inom ett visst område.

För Umeå universitet innebär samarbetet i AcrossEU en möjlighet att bidra till och påverka utvecklingen av det europeiska utbildnings- och forskningslandskapet. En viktig del i arbetet inom alliansen är att gemensamt värna europeiska demokratiska värderingar och möta utmaningar i form av exempelvis populism och falska nyheter. En annan del är att främja och bidra med inspiration och kunskap om regional förankring. Här har vi vid Umeå universitet i synnerhet en lång tradition av att inkludera det omgivande samhället. Vi har under en lång tid byggt upp kompetens gällande inkluderande och flexibel utbildning. Jag ser också att samarbetet ger universiteten möjlighet att sprida kunskap om vikten av akademiska värden även utanför akademin, och vad konsekvenserna blir när den akademiska friheten ifrågasätts eller blir hotad.

AcrossEU är ett samarbete i tydlig samklang med Umeå universitetets vision. Genom alliansen kan vi attrahera en större mångfald av studenter, vilket berikar vår akademiska miljö. Samarbetet inom AcrossEU är också en värdefull drivkraft gällande arbetet med hållbarhetsmålen inom Agenda 2030. Alliansen bidrar till Umeå universitets globala konkurrenskraft och hur vi positionerar oss i världen.

Inför den sista ansökningsomgången har AcrossEU tagit hjälp av en extern granskare som ger bra stöd i arbetet. Just nu vässar vi vårt så kallade Mission statement, som ska genomsyra ansökan och aktiviteterna inom ramen för alliansens samarbete. Det är ett intensivt och utvecklande arbete att formulera både Mission statement och ansökan med många möten och avstämningar. Alliansens rektorer samlades nyligen i Bryssel och det finns en bred samsyn kring att samarbetet har en långsiktig horisont. Denna samsyn är en viktig utgångspunkt i arbetet med att forma vår allians.

Arbetet inom AcrossEU berör hela universitetet och kommer på sikt att påverka våra utbildningar på flera sätt. Inom alliansen diskuteras exempelvis frågor gällande möjligheten att studera vid andra universitet på ett smidigt sätt, tillgodoräknanden, flexibla kurser, mikromeriter, gemensam handledning av doktorander samt gemensam eller dubbel examen. Det handlar också om karriärvägledning för studenter, samt ett ökat behov av kurser på engelska, och att kunna ge hela program tillsammans. Det finns redan forskningssamarbeten och alliansen öppnar upp för fler spännande möjligheter, exempelvis som att forskare inom AI träffades i våras vid alliansuniversitetet i Pardubice.

Samarbetet inom AcrossEU är både inspirerande, utmanande och nödvändigt. Till syvende och sist rör det sig om en kvalitets- och konkurrensfråga för att Umeå universitet ska ha en stark nationell och internationell position.