Säkerhetsfrågorna allt mer i fokus

24 februari 2023

Kriget i Europa och den ökade hotbilden sätter säkerhetsfrågorna allt mer i fokus. Det gäller i det svenska samhället i stort liksom vid universitet och högskolor. Umeå universitet arbetar aktivt för att stärka skyddet av universitetets information och verksamhet.

I Säkerhetspolisens nya lägesbild, som presenterades häromdagen, konstateras att den ökade oron i världen innebär ökade hot mot Sveriges säkerhet. Ryssland beskrivs som det enskilt största hotet, Kina som ett långsiktigt och växande hot, och Iran som ett påtagligt hot.

Hans Wiklund, universitetsdirektör, Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Utbildningsminister Mats Persson har tidigare sagt att den ökade hotbilden också avspeglas i hur vissa stater agerar inom forskning och högre utbildning, och att han ser ett behov av ett förstärkt säkerhetsarbete vid landets lärosäten. I linje med detta ställer regeringen också delvis nya och högre krav på universitetens och högskolornas säkerhetsarbete i regleringsbrevet för 2023.

Inte minst inom forskningen finns skyddsvärd information som kan vara av stort ekonomiskt värde eller som kan användas i både civila och militära sammanhang. Det senare illustreras också i de dagsaktuella granskningarna i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet av forskare från Kina vid svenska lärosäten. Samtidigt är det givetvis centralt att värna den akademiska friheten och att forskningen kan bedrivas öppet och internationellt.

Även på Umeå universitet arbetar vi sedan en tid mer aktivt med säkerhetsfrågorna. Vi har sett över och utvecklat ledningen och samordningen inom säkerhetsområdet, och vi har etablerat en ny säkerhetsskyddsorganisation. Inom IT- och informationssäkerhetsområdet pågår ett aktivt arbete, bland annat utifrån internrevisionens granskning 2022. Regler, rutiner och stöd för hantering av produkter med dubbla användningsområden har förtydligats och förstärkts, i linje med vad som efterfrågats av Inspektionen för strategiska produkter.

Stödet till anställda och studenter har också vidareutvecklats, bland annat genom den samlade informationswebben Om något händer, och genom olika utbildningar för anställda och studenter, till exempel om att förebygga och hantera hot och våld i olika situationer.

Jag är medveten om att det finns en potentiell spänning mellan universitetens grundläggande principer om öppenhet och samarbete å ena sidan och säkerhet å den andra, och att vissa av de säkerhetsåtgärder som vidtas kan göra vardagen lite krångligare för anställda och studenter. Men samtidigt tänker jag att det är viktigt att komma ihåg att syftet med säkerhetsarbetet är att skapa en trygg och säker miljö för alla studenter, anställda och andra som vistas på campus, och att skydda universitetets tillgångar och verksamhet.

Redaktör: Hans Wiklund