Välkomna tillbaka!

25 augusti 2023

Hoppas att du har haft fina och vilsamma sommardagar. Universitetets campus är åter fyllt av medarbetare och nu är studenterna på ingång. Inför höstens utbildningar har söktrycket varit högt och faktum är att Umeå universitet har fler antagna den här terminen än någonsin tidigare.

Jag hoppas att ni alla har haft en fin sommar och att ni trots det idoga regnandet, framför allt i slutet av juli och början av augusti, njutit av allt vad sommaren har att erbjuda. Själv har jag tillbringat mycket tid i stugan i Ångermanlands inland med bärplockning, lite fiske, och efter regnandet också en del svampplockning. Sommaren är en bra tid för att fylla på såväl fysiska som mentala förråd. Nu är jag dock tillbaka sedan några veckor och ser fram mot ännu ett läsår. Tänk, det är åttonde året för min del som rektor och det känns lika inspirerande som det första.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Inför höstens utbildningar har universitetet glädjande nog skickat ut hela 33 334 antagningsbesked. Det är till och med fler än under pandemins rekordår. Jag är glad över att så många värdesätter högre utbildning och vill läsa kurser och program på vårt universitet. För alla nya studenter som vill få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda väntar välkomstmässan den 7 september. Jag vill också passa på att göra såväl studenter som medarbetare uppmärksamma på att höstterminens Hälsa på Campus går av stapeln den 13 september. Fysisk aktivitet och framgång i såväl studier som i vårt dagliga arbete hänger tätt samman, och det kommer som vanligt att erbjudas en massa aktiviteter för alla att prova på.

Sommaren som just passerat bjöd dock inte bara på positiva inslag. Under midsommarveckan kom ett bekymmersamt besked från regeringen om att dra in Vetenskapsrådets finansiering på 180 miljoner för utvecklingsforskning. Det rör sig bland annat om medel till forskning inom hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning i låginkomstländer. Som rektor har jag kommenterat varför jag ser att beslutet både är dåligt och respektlöst. I min roll som ordförande för SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) står jag bakom en skrivelse till regeringen där vi har framfört några av de negativa konsekvenser som vi menar att beslutet leder till. Om Sverige väljer att nedprioritera den här typen av forskning kan vi vara säkra på att andra nationer kommer att ta vår plats, vilket kan leda till en betydligt sämre demokratiutveckling i de länder där svenska forskare varit verksamma.

När höstterminen nu kör igång är det många viktiga frågor som universitetet behöver hantera. Bland annat så har vi liksom övriga lärosäten i landet erbjudits möjlighet att inkomma med inspel till den kommande forsknings- och innovationspropositionen. Statsrådet har på förhand signalerat att propositionen kommer att fokuseras runt de tre ledorden excellens, internationalisering och innovation. Diskussioner om vilka frågor som är viktiga att föra fram har redan inletts såväl hos oss på universitetet som på nationell nivå, och det finns många områden som behöver prioriteras. Några av dessa är relationen mellan basanslag för forskning och extern finansiering, hantering och finansiering av nationell forskningsinfrastruktur, och inte minst akademisk frihet och ansvar samt lärosätenas autonomi. Forskningsfinansieringsutredningen kommer också att lämna sitt slutbetänkande vilket vi förväntar oss kommer på remiss under hösten.

Ja det är många saker att hantera och jag är glad över att återigen se levande och sjudande campusområden vilket verkligen visar att verksamheten vid universitetet är i full gång igen. Välkomna tillbaka!

Redaktör: Hans Adolfsson