Ekonomiskt underskott och minskat myndighetskapital i bokslut 2023

26 januari 2024

Vi är nu klara med bokslutet för år 2023. Det ekonomiska resultatet landade på ett underskott med 186 miljoner kronor, vilket jag ser som positivt utifrån förutsättningarna. Ett stort tack till Ekonomienheten och alla ekonomer på universitetet för ett mycket bra bokslutsarbete.

Det är positivt att universitetet för andra året i rad klarar universitetsstyrelsens mål om att i så hög grad som möjligt nyttja tillgängliga resurser för att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Det är även bra att vi närmar oss målet att vårt samlade myndighetskapital ska motsvara 9–12 procent av årets kostnader. Myndighetskapitalet har minskat och uppgår nu till 817 miljoner kronor vilket motsvarar 15,3 procent av 2023 års kostnader.

Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör vid Umeå universitet,

Foto: Mattias Pettersson

Jag tycker att det är glädjande att både bidragsintäkterna (+3,3 procent) och intäkter av uppdrag och avgifter (+6,5 procent) ökar jämfört med föregående år. På kostnadssidan har inflationen de senaste två åren överstigit 8 procent per år, vilket medfört betydande kostnadsökningar för våra hyresavtal, inköp av varor och tjänster samt även inneburit en högre lönerevision år 2023. Våra kostnader ökar med 6,9 procent år 2023 jämfört med föregående år.

Det är en utmaning för oss att nå upp till det så kallade takbeloppet för antal helårsstudenter och helårsprestationer. Takbeloppet bestäms av regeringen och motsvarar hur många studenter på grundnivå och avancerad nivå som universitetet maximalt kan få ersättning för att utbilda. Vi i universitetsledningen, alla fakultetsledningar, Lärarhögskolans ledning och institutionsledningar har alla varit tydligt fokuserade på att öka antalet studenter och genomströmningen utan att göra avkall på utbildningens kvalitet. Vi når tyvärr inte upp till takbeloppet 2023, men har en mindre negativ avvikelse 2023 jämfört med 2022 (år 2023: -60 miljoner kr, år 2022: -71 miljoner kr). Jag tycker att det är en positiv utveckling som visar att vi genom vårt gemensamma arbete är på rätt väg. Underskridandet innebär minskade intäkter med just 60 miljoner kronor och arbetet med att öka antal studenter och genomströmning för att därigenom närma oss takbeloppet fortsätter.

Sammanfattningsvis ser jag positivt på bokslutet för Umeå universitet år 2023 utifrån förutsättningarna med bland annat hög inflation och vår utmaning att nå upp till takbeloppet. Det ser naturligtvis olika ut när det gäller det ekonomiska läget mellan olika fakulteter, institutioner och enheter. Det är viktigt att anpassa sin strategi utifrån aktuellt ekonomiskt läge och önskvärt framtida läge. För Umeå universitet som helhet ser jag det som viktigt att år 2025 och framåt sikta på att försöka minska differensen mellan årliga intäkter och kostnader. Syftet med det är att ha en kontrollerad och balanserad process för att inte behöva göra någon kraftig inbromsning som innebär problem för fakulteter, institutioner och enheter.

Redaktör: Per Ragnarsson