Ännu ett viktigt steg för att förstärka arbetsmiljö-och likavillkorsarbetet

2 februari 2024

Strax innan julledigheterna tog jag beslut om en ny organisation för att stärka och samordna universitetets organisation för arbetsmiljö- och likavillkorsarbete, ALV-kommittén. Det var också sista steget i genomförande av de framåtsyftande förslag som Karin Röding lyfte fram i sin rapport.

Det är nu drygt två år sedan den VK-granskning av universitetets hantering av misskötssamhet som blev startskottet för den omfattande översynen av universitetes arbetsmiljöarbete och som pågått sedan dess. Den externa granskaren Karin Röding lämnade 32 framåtsyftande förslag till förändringar och i stort sett alla (31 av 32) förslag har nu hanterats. Det är många svåra och utmanande frågor som lyfts längs vägen, men arbetet har lett fram till en hel del förbättringar och vi står idag mycket bättre rustade i att såväl förebygga som att hantera olika former av kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Ett av Karin Rödings förslag var att arbetsmiljö- och likavillkorsfrågor skulle hanteras i en samlad organisation. Det blev därefter också utredningsuppgiften för professor Ulrika Haake att titta närmare på och hon presenterade en rapport för hur en sådan samlad organisation skulle kunna se ut. Det är därför glädjande att universitetet nu efter ett gediget arbete och dialog på alla organisatoriska nivåer samt med arbetstagarorganisationer och studentkårer har arbetat fram en ny arbetsmiljö- och likavillkorsorganisation som på central nivå leds av den övergripande arbetsmiljö och likavillkorskommittén, ALV-kommittén.

ALV-kommittén kommer arbeta med att samordna och driva på frågorna och har till sin hjälp hjälp två samordningsgrupper för att fånga viktiga perspektiv från både medarbetare och studenter: ett hållbart arbetsliv och ett hållbart studieliv. I den senare samordningsgruppen kommer studenterna få ett ökat stöd när vi inrättar en ny roll som ska ta tillvara på studenternas perspektiv. Ett par gånger per år kommer jag och andra företrädare från universitetsledningen att tillsammans med ALV-kommittén och representanter från fakultetsledningarna ses för att diskutera strategiska frågor.

Jag ser framför mig att mycket av det strategiska arbetet kommer att fokusera på hur vi kan arbeta proaktivt och förebygga att kränkningar och olika former av trakasserier inträffar. Här handlar mycket om den kultur vi har på universitetet och hur vi ser till att upprätthålla de kärnvärden vi värnar för att alla ska uppleva en trygg och säker arbets- och studiemiljö.

Den nya organisationen gör att vi tagit ännu ett viktigt steg för att skapa bättre stöd och strukturer för medarbetare och chefer för att fånga upp arbetsmiljö- och likavillkorsfrågor. Ett annat sätt är att vi under våren genomför en medarbetarundersökning, vilket vi gör var tredje år. Här vill jag uppmana alla att svara på undersökningen och bidra till att lyfta både det som är bra och det som behöver vidareutvecklas. Det är tillsammans som vi kan göra vår arbetsmiljö bättre. Glöm inte att vi är alla varandras arbetsmiljö.

Redaktör: Hans Adolfsson