Flera gemensamma frågor med LTU och Miun

15 mars 2024

De senaste veckorna har jag och resten av universitetsledningen träffat och diskuterat gemensamma och angelägna frågor tillsammans med ledningarna för Luleå Tekniska universitet, LTU respektive Mittuniversitetet, Miun. Vi tre nordliga lärosäten delar både möjligheter och utmaningar, och jag är övertygad om att vi på många sätt både kan fördjupa och förstärka våra samarbeten.

En gemensam utmaning som vi delar är att norra Sverige står inför en mycket stor samhällsomvandling som kommer att förändra behoven inom såväl offentlig sektor som det privata näringslivet. Med samhällsomvandlingen följer ett ökat behov av kompetensförsörjning och kompetensutveckling, samtidigt som underlaget av personer i norr som kan och vill vidareutbilda sig blir allt färre. Siffror visar också att de studenter i de nordliga länen med bäst meriter från gymnasieskolan väljer att utbilda sig i södra Sverige. Det innebär att vi tre lärosäten borde samarbeta mer för att behålla de ungdomar vi har här i norr och locka fler studenter från södra Sverige till våra utbildningar.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Frågan om kompetensförsörjning och att locka studenter till universitetets utbildningar har diskuterats i vår universitetsstyrelse och vid decembermötet förra året gav styrelsen mig som rektor ett uppdrag att utreda förutsättningarna för ett fördjupat samarbete med lärosätena i den norra regionen avseende utbildningsutbud och former för utbildningarna.

Eftersom alla tre lärosäten ger utbildningar inom delvis samma områden finns det goda skäl att öka samarbetet. Speciellt som påtalas ovan, i ljuset av att befolkningsunderlaget i norra Sverige minskar, och incitamenten för att läsa vidare alltid minskar när arbetslösheten är låg. I stället för att konkurrera om den enskilda studenten oavsett var studenten kommer ifrån, så borde vi hitta nya vägar för samarbeten kring utbildningar. Det skulle skapa stabila planeringsförutsättningar för respektive lärosäte, och ge utrymme för hur vi kan använda våra olika styrkor på bästa sätt för att också ge spetsutbildningar.

Det här är en långt ifrån enkel fråga och det finns heller ingen självklar en enkel lösning, men jag är glad över att vi i alla fall har påbörjat diskussionerna. Det har varit spännande och givande första samtal om hur vi kan närma oss varandra mer i vissa utbildningsfrågor.

Förutom på utbildningsområdet har vi fler gemensamma utmaningar och möjligheter till samverkan. Till exempel passade vi på, under besöket vid Luleå Tekniska universitet, att prata om hur vi kan göra mer av samarbetet inom Arctic Five. Men även hur vi båda lärosäten arbetar med säkerhetsfrågor där vi geografiskt sett står inför ett förändrat säkerhetsläge i samband med att både Sverige och Finland anslutit till NATO. Med stor sannolikhet kommer det att prägla den säkerhetspolitiska utvecklingen i Arktis.

Under besöket på Mittuniversitetet diskuterade vi bland annat om hur vi på ett bättre sätt kan positionera oss inom EU och bättre nyttja den möjlighet som North Sweden Office i Bryssel kan ge. En givande diskussion och ett bra exempel på att vi vinner på att samarbeta tätare.

Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med våra grannuniversitet. Om vi proaktivt kan arbeta med gemensamma utmaningar och möjligheter är jag helt övertygad om att vi använder våra enskilda styrkor på bästa sätt för att tillsammans göra morgondagen ännu bättre.

Redaktör: Hans Adolfsson