Vad kan vi ta med oss från den internationella studentundersökningen?

12 april 2024

För några veckor sedan fick vi resultatet från International Student Barometer och konstaterade glatt att de lyckligaste internationella studenterna finns här vid Umeå universitet. Det är ett riktigt toppbetyg, som gör att vi rankas etta i världen i den övergripande kategorin "overall satisfaction". Frågan är nu vilka lärdomar vi tar med oss in i det fortsatta rekryteringsarbetet.

Undersökningen International Student Barometer besvarades av totalt 121 418 studenter från 137 universitet i världen under hösten 2023, vilket ger en bra bild av de internationella studenternas upplevelse. Man kan då fråga sig vad som gör studenter lyckliga och nöjda i en studiesituation, och vad vi har att lära av undersökningen i vårt fortsatta studentrekryteringsarbete. Det gäller inte bara den internationella rekryteringen, utan även den nationella.

Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Just innan påsk fick jag ta del av en presentation och en djupare analys av resultatet nedbrutet på en mängd underkategorier. Liksom alla enkäter finns positiva resultat att ta del av, men också resultat som visar på utvecklingsmöjligheter, vilket är minst lika viktigt. Värt att uppmärksamma är att Umeå universitet har en av de högsta svarsfrekvenserna i undersökningen: 62 procent av den totala andelen av våra studenter (såväl avgifts- som utbytesstudenter) svarade på enkäten.

På ett generellt plan framgår av undersökningen att de viktigaste aspekterna för internationella studenters val av lärosäte är personlig trygghet och välmående, påverkan på framtida karriärmöjligheter och levnadskostnader. Här kan vi notera att våra studenter känner sig väl mottagna, att de stödtjänster som vi erbjuder fungerar mycket bra, att studenterna uppskattar vår inkluderande, trygga och sammanhållna campusmiljö liksom det boende som erbjuds och att de är nöjda med sina utbildningar och den kontakt och feedback som våra lärare ger dem. Det framgår också att de uppskattar den goda livskvalitet som finns i Umeå och vid vårt campus, och nämner bland annat IKSU i detta sammanhang.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det finns många funktioner och medarbetare vid vårt lärosäte som gör ett riktigt bra jobb för att våra studenter ska känna sig välkomna och inkluderade i vår akademiska miljö. International Office och studenthälsans arbete värderas högt och studenterna lyfter att vårt "buddy programme" är viktigt. Det som också framgår i undersökningen och som betonades vid genomgången av resultatet är vikten av att lyfta fram och synliggöra ett gott klimat- och hållbarhetsarbete i ett rekryteringssammanhang.

Internationalisering betonas i Umeå universitets vision som en förutsättning för kvalitet och konkurrenskraft i såväl utbildning som forskning. En nyckel till framgång är, vilket undersökningen också visar, ett gott engagemang över hela universitetet. Viktigt är också att vi håller kontakten med våra studenter, såväl före som efter avslutade studier. Nöjda studenter, såväl nationella som internationella, är värdefulla ambassadörer och många av dem kan vara våra framtida forskare. Glädjande svarade 86 procent av studenterna att de helt klart kommer att rekommendera oss till vänner och familj. I denna kategori är vi nummer ett i Sverige.

Trots att internationalisering är prioriterat vid Umeå universitet, är antalet internationella studenter hos oss dock förhållandevis lågt i en nationell jämförelse. Det finns med andra ord en potential att ta emot fler studenter, i synnerhet med tanke på att vi fortfarande inte når vårt takbelopp. Rektor fattade under 2023 ett beslut om att intensifiera internationaliseringsarbetet med en extra satsning på Europa. Vid kommande universitetstrategiska råd är internationalisering på agendan. Då kommer vi bland annat att diskutera rekryteringssatsningen på Europa, vad den strategiska alliansen AcrossEU kommer att innebära för universitetet, och vad vi kan ta med oss från den internationella studentundersökningen. I ett rekryteringssammanhang kan vi i alla fall redan nu konstatera att god livskvalitet och inkludering är viktiga faktorer att lyfta. Här har vi mycket att erbjuda som vi med stolthet bör kommunicera.