Känner du till universitetets topposition inom pedagogisk meritering?

1 mars 2024

Med stolthet och glädje kan jag vid en summering av vår verksamhet för 2023 notera att sex lärare vid Umeå universitet har utnämnts till excellenta lärare och 33 till meriterade under det gångna året. Detta gör oss till det lärosäte i Sverige som totalt har utnämnt flest pedagogiskt meriterade lärare, och att årets summering återigen visar att vi intar en topposition!

Liksom lärares vetenskapliga och konstnärliga skicklighet är pedagogisk skicklighet en kvalitetsfaktor för att ett lärosäte ska kunna erbjuda framstående och attraktiva utbildningar. Det förefaller ju självklart för de flesta, och utgör också en bedömningsgrund att beakta vid lärarrekrytering enligt Högskoleförordningen. Trots detta har pedagogiska meriter fortfarande generellt sett lägre status än vetenskapliga inom akademin, och det finns på många håll en avsaknad av en tydlig struktur och förståelse för pedagogisk meritering.

Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

En kulturförändring har dock skett under senare år, och det är glädjande att i det sammanhanget kunna konstatera att Umeå universitet är en föregångare och en inspirationskälla för många andra lärosäten gällande synen på och vikten av pedagogisk skicklighet. Pedagogisk meritering utifrån en meriteringsmodell, som innefattar extern kollegial granskning, har varit en möjlighet vid Umeå universitet sedan 2014. Sedan dess har modellen förfinats och idag är vi inte bara i topp i Sverige gällande antalet meriterade lärare, utan också i framkant gällande den pedagogiska kvalitetskultur som präglar vårt lärosäte.

Som en tydlig manifestation för denna kultur firade den universitetspedagogiska konferensen 30 år i höstas under temat "Högskolepedagogiska pärlor – 30 år av utveckling". Det pedagogiska samtalet har med andra ord pågått under en lång tid vid vårt lärosäte, och vi har under många år arrangerat en rad aktiviteter och mötesplatser där pedagogiska frågeställningar har diskuterats och problematiserats över fakultetsgränser. Jag vill rikta en särskild uppmärksamhet till vårt universitetspedagogiska lärandestöd (UPL), som via ett brett utbud av kurser och verkstäder erbjuder personalen möjlighet att kontinuerligt stärka sin pedagogiska kompetens. Värt att nämna i sammanhanget är exempelvis det pedagogiska mentorskapsprogram som startades 2019, där erfarna excellenta lärare fungerar som mentorer till kollegor som vill utveckla sin lärarroll. Många aktiviteter finns ju också på institutionsnivå. Allt detta visar tydligt att den pedagogiska meriteringsmodellen inte fungerar isolerat från annan verksamhet, utan är inbäddad i hela vår akademiska kultur.

Nyligen lämnade Umeå universitet än en gång in en ansökan tillsammans med åtta andra lärosäten i Europa om att få bli ett Europauniversitet. Med tanke på att vårt lärosäte har lång erfarenhet av pedagogisk utveckling och lärandestöd, är det inte för intet som Umeå universitet kommer att ta ett särskilt ansvar för just utbildning och lärande inom alliansen. Detta är ytterligare ett kvitto på att vi ligger i framkant gällande pedagogiska frågeställningar, även om det givetvis inte innebär att det inte finns utmaningar och utrymme för utveckling.

Att Umeå universitet intar en stark position gällande pedagogisk meritering är något som vi med stolthet bör kommunicera, inåt såväl som utåt. Det sätter oss på kartan och har ett attraktionsvärde för studenter, medarbetare och samarbetspartners. Det visar inte bara att vi har en väl fungerande meriteringsmodell som möjliggör pedagogisk meritering för den enskilda läraren, vilket givetvis har ett värde i sig. Det visar också att vi ser pedagogisk skicklighet och lärarkunnighet som en förutsättning för att vi ska kunna ge utbildningar med hög kvalitet, vilket gör våra studenter attraktiva på en framtida arbetsmarknad. Här kan vi sträcka på oss!