Dags att ansöka om pedagogisk meritering

11 november 2014

I förra årets pilotomgång av Umeå universitets pedagogiska meriteringsmodell utsågs nio sökande till meriterade eller excellenta lärare. Sedan dess har modellen utvärderats och permanentats. Nu öppnar höstens utlysning – mellan den 13 november 2014 och den 13 januari 2015 går det att skicka in ansökan om att bli utsedd till pedagogiskt meriterad lärare.

Umeå universitet har infört en modell för högskolepedagogisk meritering enligt rektorsbeslut 2014-06-24. Syftet med modellen är att bidra till fortlöpande kvalitetshöjning i utbildningen genom att stimulera lärare att utveckla en hög pedagogisk kompetens samt stimulera institutioner att skapa goda förutsättningar för pedagogisk utveckling.

Ansökningsperioden är 2014-11-13 – 2015-01-13.

Behöriga att söka är anställda lärare vid Umeå universitet som har minst fem års undervisningserfarenhet, motsvarande minst två års heltidsundervisning, samt högskolepedagogisk utbildning/kompetens utöver vad som krävs för anställning som lärare vid Umeå universitet. Denna behörighet ska styrkas i yttrande från prefekt.

Ansökan

• ska bestå av CV, dokumenterade pedagogiska meriter samt prefekts yttrande om behörighet
  • ställs till fakultetsnämnden med angivande av det diarienummer som hör till respektive fakultet
  • sänds som bilaga i e-brev till registrator@umu.se, ange diarienr i subject/ämnesraden
  • som inte är komplett kommer inte att behandlas
  • ska vara registrator tillhanda senast 2015-01-13
Fakultet Diarienummer
Medicinsk AN 2.2.2.4-1201-14
Samhällsvetenskaplig AN 2.2.2.4-1202-14
Humanistisk AN 2.2.2.4-1203-14
Teknisk-naturvetenskaplig AN 2.2.2.4-1204-14

Beskrivning av meriteringsmodellen, kriterierna och hur de pedagogiska meriterna ska dokumenteras finns på denna sida:

Utlysningen är inte begränsad till ett visst antal sökande, men vid stort söktryck förbehåller sig Nämnden för högskolepedagogisk meritering rätten att dela upp ansökningarna i grupper som bedöms i omgångar. Sökande från pilotomgången, som ej inplacerades, har en garanterad plats i den första bedömningsomgången förutsatt att ansökan följer anvisningarna ovan.

Förfrågningar om ansökan ställs till respektive fakultetskansli. Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) erbjuder stöd för lärare som vill dokumentera sina pedagogiska meriter eller bedöma pedagogisk skicklighet.

För nämnden för högskolepedagogisk meritering
Anders Fällström, prorektor