Nominera till universitetsgemensamma priser

16 januari 2015

Nu är det dags att nominera till Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning och till stipendiet från Stiftelsen Uppsala universitets Umeåfond. Priserna delas ut i samband med årets vårpromotion respektive årshögtid. Sista dag att nominera varierar mellan olika fakulteter.

Vid Umeå universitets högtider i maj respektive oktober 2015 delas två priser ut, till vilka det nu är dags att nominera.

Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning 2015

Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning inrättades 2009. Prissumman uppgår till 100 000 kronor och priset delas ut vartannat år i samband med vårpromotionen i maj. Baltics donationsstiftelse finansierar priset.

Nominerade ska vara en vid Umeå universitet verksam lärare eller forskare som under det gångna året gjort värdefulla insatser inom det populärvetenskapliga området eller för att på annat sätt sprida forskningsinformation till allmänheten. Tidigare pristagare är Mohammad Fazlhashemi, Patrik Norqvist och Annelie Bränström Öhman.

Stiftelsen Uppsala universitets Umeåfond 2015

Med anledning av Umeå universitets 25-årsjubileum 1990 beslutade Uppsala universitet att avsätta medel till en fond benämnd Uppsala universitets Umeåfond. Avkastningen från fonden ska till två tredjedelar delas ut i form av ett stipendium och till en tredjedel återföras till fonden. Stipendiet delas ut vart tredje år, vid årshögtiden. Det får ej delas.

Stipendiet från Uppsala universitets Umeåfond ska ges till yngre forskare vid Umeå universitet som bedriver framstående forskning inom området Övre Norrlands kultur och historia. Tidigare pristagare är bl.a. Ann-Catrine Edlund (2003), Patrik Lantto (2006), Peter Sköld (2009) och Daniel Andersson (2012).

Former för nominering

Fakulteterna får föreslå mottagare av priserna. Tillsammans med nomineringen ska det finnas en motivering om maximalt 1200 tecken (exklusive blanksteg) till varför den nominerade personen anses lämplig som mottagare av priset. Till motiveringen ska en kort CV bifogas. För varje pris ska en pristagare nomineras i främsta rummet. Om en fakultet därutöver lämnar flera nomineringar till ett och samma pris bör dessa rangordnas. Pristagare utses av en kommitté för respektive pris.

Sista nomineringsdag

För humanistisk fakultet:
Gällande nomineringar för Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning gäller senast den 4 mars och för Uppsala universitets Umeåfond senast den 30 mars. Nomineringar skickas till Peder Aléx.

För samhällsvetenskaplig fakultet:
För Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning gäller senast den 20 februari, och för Uppsala universitets Umeåfond senast den 20 mars. Nomineringar skickas till Åsa Isaksson.

För medicinsk fakultet:
Nomineringar till Baltics samverkanspris ska vara inskickade senast den 2 mars, och till Stiftelsens Uppsala universitets Umeåfond senast 30 mars. Nomineringarna skickas till Anna Lundberg.

För teknisk-naturvetenskaplig fakultet:
Nomineringar till Baltics samverkanspris ska vara inskickade senast den 4 mars, och till Stiftelsens Uppsala universitets Umeåfond senast 25 mars.
Nomineringarna skickas till Anders Lundin.

Vid frågor om priserna, hör av er till:

Anders Steinwall
Planeringsenheten, Umeå universitet