Ny lag om E-plikt

22 januari 2015

Den 1 januari 2015 trädde en ny lag om pliktleveranser av digitalt material i kraft. Enligt lagen ska vissa typer av dokument m.m. som från detta datum gjorts tillgängliga för allmänheten levereras till Kungliga biblioteket (KB) för arkivering – och för att göras sökbart.

"E-plikten" gäller bland annat kursplaner, utbildningsplaner, utbildnings- och informationsmaterial (även filmer) och vetenskapliga tidskrifter som publiceras på våra publika webbplatser – dock inte sådant som enbart publiceras på våra lärplattformar eller bakom inloggning, som på samarbetsytor i Aurora.

Automatisering
Göteborgs universitet har valt en lösning där anställda som lägger i "e-pliktigt material" också ska ta ansvar för att leverera detta till KB, något som både kan vålla huvudbry och öka arbetsbördan för många medarbetare.

För att undvika detta kommer UB, ITS och Kommunikationsenheten gemensamt att försöka ta fram en lösning som kan automatisera inhämtning och leverans av e-pliktigt material. Några leveranser av material behöver i alla händelser inte ske förrän andra kvartalet 2015.

Integritet
En sidoeffekt av detta är förstås att "allt" vi lägger ut kan arkiveras och bli sökbart via Libris. Medarbetare bör därför tänka på att:

• I möjligaste mån förse digitalt material med metadata; upphovsperson, institution/enhet m.m.
• Inte webbpublicera sådant som inte bör arkiveras och göras sökbart.

Mer information om Umeå universitets lösning kommer under våren.

Läs mer om e-plikt

För eventuella frågor: