Kempestiftelserna offentliggör Gunnar Öquist Fellows 2015

26 november 2015

Torsdagen den 3 december kl. 14.00 offentliggör Kempestiftelserna årets Gunnar Öquist Fellows i Stora hörsalen i KBC-huset. Pristagarna ger också en kort presentation av sin forskning. Alla intresserade är varmt välkomna att delta i ceremonin och det efterföljande minglet.

Förutom ett forskningsanslag om tre miljoner kronor, som får disponeras fritt under tre år, får de utsedda även 50 000 kronor som ett personligt pris.

Professor Gunnar Öquist, Umeå universitets kanske internationellt sett mest välkände forskare, ställer upp med sitt namn och sitt mentorskap för de utvalda personerna. Genom sitt långvariga arbete i Kungliga Vetenskapsakademien och sina många kontakter med Nobelpristagare har han värdefull erfarenhet av banbrytande forskning, som kan komma de utvalda personerna till del.

Detta är fjärde året i rad som forskare har utsetts till Gunnar Öquist Fellow. Kempestiftelserna har i år beslutat utse en Gunnar Öquist Fellow både vid Umeå universitet och vid SLU Umeå.

Varmt välkommen till årets ceremoni!

Dag och tid: Torsdagen den 3 december kl. 14.00
Plats: Stora hörsalen, KB3B1, KBC-huset