Kortläsare på campus byts under våren

23 mars 2015

Den här veckan inleds arbetet med att byta ut kortläsare i universitetets passersystem. Först ut är Vårdvetarhuset, Biologihuset och Naturvetarhuset, men samtliga kortläsare på Campus Umeå beräknas vara utbytta i juni 2015.

De nuvarande kortläsarna för magnetremsa kommer att bytas ut till läsare med beröringsfri teknik. I och med bytet kommer de gamla passerkorten att sluta fungera, och både medarbetare och studenter behöver ett UmU-kort.

Arbetet med att byta de drygt 1 000 kortläsarna kommer att ske i etapper där läsarna byts i 2–5 byggnader per månad. Samtliga kortläsare beräknas vara utbytta i juni 2015. Inför varje etapp kommer samtliga entréer i aktuell byggnad att anslås med affischer som talar om vad som är på gång.

Arbetet kommer att ske dagtid, men förväntas inte störa verksamheten speciellt mycket. Störningsmomentet är när tekniker fysiskt byter ut kortläsaren och arbetar i dörrmiljön, vilket inte rör sig om så lång stund.

Byte av kortläsare kommer inte att ske på Konstnärligt campus, Campus Skellefteå eller Campus Örnsköldsvik.

Preliminära datum för byten av kortläsare

Har du frågor om bytet av kortläsarna? Kontakta:
Jörgen Sandström, säkerhetssamordnare
jorgen.sandstrom@umu.se,

Har du frågor om UmU-kortet?
Kontakta Infocenter