Nominera till Umeå universitets förtjänstmedalj 2015 – Umeå universitet 50 år

9 mars 2015

Umeå universitets förtjänstmedalj delas ut vart tredje år till personer som har gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet. Eftersom universitetet i år firar 50 år har universitetsstyrelsen beslutat om extra utdelning för att uppmärksamma en person eller personer som betytt särskilt mycket för universitetet genom åren. Medaljen kommer att delas ut vid universitetets årshögtid. Nominera kandidat senast den 30 mars.

Den nominerade kan vara både en anställd eller extern, i aktiv förvärvsålder eller pensionerad/emeriterad. Nomineringen ska innehålla en motivering till varför den föreslagna personen har gjort sig förtjänt av medaljen, och får vara max 1 200 tecken utan blanksteg. Nomineringen ska skickas till något av fakultetskanslierna eller Lärarhögskolan enligt nedan , som sedan lämnar nomineringarna vidare. Sista dag för nominering är den 30 mars.

En kommitté bestående av universitetsstyrelsens ordförande, en av lärarrepresentanterna och en av studentrepresentanterna kommer därefter att föreslå universitetsstyrelsen en mottagare av medaljen utifrån nomineringarna. Beslut om mottagare av medaljen fattas formellt vid universitetsstyrelsens sammanträde i juni.

Förtjänstmedaljen delas ut vid universitetets årshögtid av universitetsstyrelsen ordförande.

Läs mer om förtjänstmedaljen och tidigare pristagare.

Humanistisk fakultet
Kanslichef Peder Aléx