34 brasilianska studenter till Umeå universitet

10 april 2015

Umeå universitet välkomnar 34 kvalificerade studenter från Brasilien som en del av Science without Borders (SWB), Ciência sem Fronteiras, program. Det är en ökning från tidigare år.

Vetenskap utan gränser är brasilianska regeringens stipendieprogram som syftar till att skicka 100.000 brasilianska medborgare till institutioner utomlands för högre utbildning under de närmaste åren för att studera inom vetenskap, teknik, teknik, matematik och kreativa näringar på universitet över hela världen.

Under 2015 och 2016 välkomnas de brasilianska studenterna. De platser som finns tillgängliga på grund- och forskarutbildning (master) nivå vid Umeå universitet är ettåriga kurspaket.

Vid våra svenska universitet och högskolor är 152 stipendiater är antagna till hösten 2015.

De antagna fördelar sig på U/H enligt följande:
Högskolan Borås: 1

Högskolan Dalarna: 4