Tekniksprånget får 2015 års Reftec-pris

21 april 2015

Reftec tilldelar 2015 år pris till praktikprogrammet Tekniksprånget för deras ambition att främja svensk teknikutveckling.

Tekniksprånget är ett praktikprogram för avgångselever under 21 år som är behöriga att söka en ingenjörsutbildning. Programmet har som ett av sina mål att inspirera fler ungdomar att söka ingenjörsutbildningar.

Reftec:s motivering till utmärkelsen:
Genom att erbjuda praktikplatser, riktade mot ingenjörsyrket, inom olika organisationer och företag bidrar Tekniksprånget till att säkerställa ett framtida intresse för ingenjörsjobb och samtidigt verka för att stärka den svenska konkurrenskraften med framtida ingenjörer.

Tekniksprånget drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien
 (IVA) på uppdrag av Skolverket.

Tekniksprånget

Föreningen Reftec är en sammanslutning för Sveriges sju största teknologkårer och arbetar med att koordinera kårernas studentfackliga och arbetsmarknadspolitiska verksamhet. Reftec representerar cirka 70 000 studenter.

Umeå naturvetar- och teknologkår (NTK) är kåren för de som läser till ingenjör, naturvetare, arkitekt eller designstudent vid Umeå universitet.

Reftecs stora pris 2015