300 studenter möttes på International mingle

13 maj 2015

300 studenter, från Sverige och 30 andra länder, träffades på det internationella mingel som International Office arrangerade förra onsdagen på Universum. Samtal varvades med pizzabuffé, tacktal och information. De avresande internationella studenterna gavs också möjlighet att gå med i alumnnätverket.

International mingle är ett sätt för International Office att tacka och samtidigt säga hej då till alla utbytesstudenter som spenderat en eller två terminer i Umeå. Det är också ett tillfälle för dem att träffa Umeåstudenter som precis varit, eller är på väg, till deras hemuniversitet.

Den första delen av programmet bestod av information och tillbakablickar för de internationella utbytesstudenter som reser hem från Umeå inom kort. Många av dem har deltagit i Buddy programme som arrangerat allt från internationella pubkvällar till hockeyresor under det gångna året. Buddy programme-koordinatorerna, Malin Eriksson och Sebastian Lindberg, passade därför på att visa bilder från flera av aktiviteterna och tacka för det gånga året.

Efter en halvtimme anslöt Umeå-studenter som precis varit utbytesstudent, eller som ska åka iväg på utbyte i höst. Studenterna hade bordsplacerats efter vilket land de åker till, eller precis varit i. På så vis hoppas International Office bidra till att studenter som kommer att studera vid samma universitet, eller studenter som precis varit vid ett universitet, lär känna varandra.

Möten på International mingle

Foto: Mattias Pettersson

Ungefär hälften av de 300 som deltog är internationella utbytesstudenter. Stämningen var uppsluppen. Förutom möjligheten att prata med varandra fick studenterna också bland annat lyssna på tal av prorektor Anders Fällström och international director Greg Neely.

"International mingle är en fantastisk möjlighet för våra utresande Umeå-studenter att börja förbereda sig för sin termin utomlands medan det samtidigt ger oss möjlighet att säga adjö och tack till våra internationella studenter, säger Greg Neely. Vi vet att många av våra internationella studenter vill bygga vidare på sina erfarenheter vid Umeå universitet även efter att de har lämnat oss. Många tycker att ett roligt sätt att göra det är att ge råd till utresande svenska studenter om sitt hemland."

Många gick med i alumnnätverket.

Foto: Mattias Pettersson

Många av de internationella studenterna tog också chansen att anmäla sig i alumnnätverket på plats – en möjlighet att fortsätta hålla kontakten med Umeå universitet även i framtiden.

Fler bilder från International mingle finns på denna länk: https://www.flickr.com/photos/89212986@N03/sets/72157652479475655/