Glad sommar till alla medarbetare och studenter!

15 juni 2015

Nu är det sommar igen och ett nytt läsår är till ända! Vart tog den gångna hösten, vintern och våren vägen? Dags att stanna upp och summera, vilket kan vara både roligt och nyttigt.

Foto: Elin Berge

Vi kan tvivels utan konstatera att det varit ett intensivt år, som startade med andra halvan och målgången av kulturhuvudstadsåret. Besökare med stor spridning och stort antal har från när och fjärran gästat Umeå universitet. På samma sätt har första halvan av vårt jubileumsår börjat och jag kan med stolthet och glädje konstatera att vår verksamhet imponerar.

En kommentar som speglar en del av detta var en person med stor erfarenhet och kunskap från universitetsvärlden som sa att "tänk om man kunde börja om, då skulle jag välja Umeå universitet; ni har så mycket spännande på gång"! Och vad är det som gör att allt fler blivande studenter väljer Umeå universitet som sitt förstahandsval? Vad är det som gör att våra internationella studenter placerar Umeå universitet som etta i landet och på hög placering i Europa och världen? Vad är det som gör att en av världens nu mest framgångsrika forskare, Emmanuelle Charpentier, säger att det bästa val hon gjort under sin karriär var att komma till Umeå universitet?

Svaret på frågan är förstås alla goda insatser av hela vår personal, av våra doktorander och av våra studenter. Vore det inte för allas samlade insatser och viljan att skapa något unikt, att skapa med värme och medmänsklighet, så skulle ingen finna trivsel och entusiasm på Umeå universitet. Bidrar gör förstås också alla våra samverkanspartner i vår närhet likväl som globalt och förhoppningsvis är det vinnande konceptet att vi faktiskt ger något tillbaka!

Allt detta är något att fira och vårda när vi nu är mitt uppe i vårt jubileumsår, då vi firar en ung och dynamisk 50-åring. Året inleddes med att vända vårt ansikte och en del av vår strålande verksamhet, ett axplock med spännvidd, mot huvudstaden - Kunskapsnoden 2015! Studenterna har firat in våren med en fantastiskt fin och härlig Vårbal 2015, som senare följdes av vår första Graduation Ceremony 2015 för våra masterstudenter! Sommarens intåg firades med en mycket vacker, rolig och värdig Promotionshögtid 2015, som bland annat förgylldes av en barnkör om 170 skönsjungande barn! Efter en stärkande sommar ser vi fram mot vår verkliga Jubileumsvecka, med födelsedagsfirande den 17 september 2015! Årshögtiden 2015 blir en Jubileumshögtid med ett jubileumssymposium! Mycket mer har redan funnits på schemat och mycket mer kommer att kanta våra högtider!

Men inget av detta och den verksamhet som firandet har sin grund i skulle finnas, märkas eller ge avtryck om det inte vore för allas samlade engagemang!

TACK till alla medarbetare, doktorander, studenter och samarbetspartners; universitetsledningen och jag önskar er en härlig sommar!

Lena