Licentiatexamen våren 2015

9 juni 2015

Vid Teknisk- naturvetenskapliga fakulteten har fem forskare inom ämnena kemi, datavetenskap, energiteknik och matematik försvarat sin licentiatuppsats.

Utbildningen på forskarnivå innebär motsvarande två år heltidsstudier (120 hp) fram till en licentiatexamen. Utbildningen är individbaserad och har fokus på både vetenskaplig och personlig utveckling.

De fem forskarna vid Teknisk- naturvetenskapliga fakulteten är:

Ingrid Allard vid Tillämpad fysik och elektronik, i ämnet energiteknik. Licentiatuppsatsens titel: Indikatorer och metoder som används för att uppnå och utvärdera energiprestanda hos bostäder i kallt klimat.

Jan Forsgren vid Kemiska institutionen.
Licentiatuppsatsens titel: Syntes och karakterisering av katalysatorer för produktion av vätgas från vatten.

Abid Khan vid Institutionen för matematik och matematisk statistik. Licentiatuppsatsens titel: Tre Kotzig grafer bildar en bra ram.

Lars Larsson vid Institutionen för datavetenskap.
Licentiatuppsatsens titel: Placering och monitorering av orkestrerande molntjänster.

Niklas Zechner vid Institutionen för datavetenskap.
Licentiatuppsatsens titel: Formella metoder för författaridentifiering.

Mer information:

Ingrid Allard