Mer pengar till grundutbildning

1 september 2015

Ett regeringsbeslut tidigare i sommar innebär att universitetet får ett utökat takbelopp och ett nytt anslag för att stärka kvaliteten på grundutbildning. Idag togs ett rektorsbeslut om hur medlen ska fördelas.

I slutet av juni beslutade regeringen om en förändring av årets regleringsbrev för Umeå universitet. Beslutet innebär att universitetet får ytterligare 1,6 miljoner kronor i takbelopp för år 2015, och ett nytt anslag på 6 miljoner kronor till kvalitetsförstärkning för vissa utbildningsområden.

Rektor har nu beslutat att det utökade takbeloppet ska fördelas utifrån årets befintliga resursfördelningsmodell, vilket innebär en utökad budgetram för samtliga fakulteter och Lärarhögskolan.

Det nya anslaget på 6 miljoner kronor är enligt regleringsbrevet öronmärkt för att stärka kvaliteten på utbildningar inom humaniora och samhällsvetenskap samt lärar- och förskollärarutbildningar. Anslaget fördelas genom att ersättningsnivåerna höjs med olika belopp för tidigare nämnda utbildningsområden. Fördelningen till respektive fakultet/Lärarhögskolan baseras på antalet helårsstudenter under år 2014 (se tabell nedan).

Fördelning av nytt anslag för kvalitetsförstärkning (tusentals kr):

Fakultet/Lärarhögskolan Budget år 2015
Humanistisk fakultet 946,7