Fortsatt negativt ekonomiskt resultat

6 oktober 2016

Umeå universitets ekonomiska resultat för år 2016 beräknas bli -52 miljoner kronor enligt prognosen i universitetets delårsrapport. Biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson informerade och gav en analys för styrelsen idag torsdag.

Efter åtta år i rad med positiva ekonomiska resultat redovisade Umeå universitet år 2013 ett planerat negativt ekonomisk resultat motsvarande -109 miljoner kronor. Universitetsstyrelsen beslutade år 2013 att anpassning till en lägre kostnadsnivå skulle ske planerat från och med år 2014. 2015 års ekonomiska resultat var ett underskott med -59 mnkr.

– Det är fjärde året som universitetet har ett ekonomiskt underskott och vi behöver arbeta vidare med att nå ekonomisk balans år 2017, säger biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson.

Svag ökning av intäkter samt ökade kostnader

Totalt har intäkterna ökat med 28 mnkr (+1,4 procent) första halvåret 2016 jämfört med 2015. Det är framförallt anslagsintäkter som ökat, medan externa intäkter ligger på samma nivå som år 2016

Totalt har kostnaderna ökat med 41 mnkr (+1,9 procent) första halvåret 2016 jämfört med 2015. De största kostnadsökningarna i år står kostnader för personal och avskrivningar för.

– Avskrivningar har ökat med 10 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2015. De relativt stora investeringarna som gjordes i anläggningstillgångar under 2015 får nu effekt genom ökade avskrivningskostnader. Orsaken till ökningen av personalkostnaderna är främst lönerevisionen samt att universitetet på grund av ökade pensionskostnader höjde lönekostnadspåslaget år 2016,
berättar Per Ragnarsson.

Enligt Riksrevisionens översiktliga granskning finns inget att anmärka på i delårsrapporten.

Läs mer i delårsrapporten