Hur jobbar Umeå universitet med att värdera reell kompetens?

18 oktober 2016

Du som är studievägledare, studierektor, lärare, studieadministratör eller har någon annan roll som innebär att du kommer i kontakt med frågeställningar kring validering av reell kompetens, är varmt välkommen att delta i ett seminarium den 24 oktober.

Till seminariet hör en workshop då du får prova på att göra bedömningar av exempelfall.

Seminariet är en del av ett projekt för att förbättra processer och metoder för validering av reell kompetens. Projektet är ett regeringsuppdrag för att öka möjligheten till tillträde till högre studier samt korta utbildningstiden för att komma in på den svenska arbetsmarknaden.

De övergripande målen med projektet är att
- Ta fram beskriva och implementera en process för validering av tidigare kunskaper för att bedöma behörighet till högre studier
- Ta fram beskriva och implementera motsvarande process för validering av tidigare kunskaper som kan tillgodoräknas i kommande studier

Anmälan krävs till såväl seminarium som workshop.

Läs mer och anmälan: