Nominera till Baltics samverkanspris 2017

13 januari 2017

Vid Umeå universitets vårpromotion den 20 maj ska Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning utdelas. Nomineringar till priset efterfrågas härmed.

Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning inrättades 2009. Prissumman uppgår till 100 000 kronor och priset delas ut vartannat år i samband med vårpromotionen i maj. Baltics donationsstiftelse finansierar priset.

Nominerade ska vara en vid Umeå universitet verksam lärare eller forskare som under de senaste åren gjort värdefulla insatser inom det populärvetenskapliga området eller för att på annat sätt sprida forskningsinformation till allmänheten.

Priset får delas endast om det finns särskilda skäl, främst om de värdefulla insatser som belönas har gjorts av flera personer tillsammans. Tidigare pristagare är Mohammad Fazlhashemi, Patrik Norqvist, Annelie Bränström Öhman och Stefan Jansson.

Former för nominering och sista dag
Varje fakultet ombeds föreslå mottagare av priserna, om möjligt både en kvinna och en man. Tillsammans med nomineringarna ska det finnas en motivering (högst ca 1200 tecken exklusive blanksteg) till varför den nominerade personen anses lämplig som mottagare av priset. Till motiveringen ska även en kort CV bifogas.

Pristagare utses av en kommitté bestående av vicerektor Heidi Hansson, kulturnämndens ordförande i Umeå kommun Thomas Wennström samt VK:s kulturredaktör Sara Meidell.

Samhällsvetenskaplig fakultet:

Nomineringar ska vara docent Annika Nordlund (ansvarig för externa relationer och samverkan) senast den 2 februari 2017.

Humanistisk fakultet:

Nomineringar skall vara kanslichef Jeanette Dareblom tillhanda senast 16 februari 2017.

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet:

Nomineringar skall vara kanslichef Anders Lundin tillhanda senast 17 februari 2017.

Medicinsk fakultet:

Nomineringar ska vara kanslichef Susanne Fahlgren, tillhanda senast 15 februari 2017.

Redaktör: Per Melander