Revidering av besluts- och delegationsordning

20 december 2016

Rektor beslutar att fastställa Rektors besluts- och delegationsordning att gälla från och med den 1 januari 2017 tills vidare. Dokumentet ersätter tidigare delegationsordning.

En översyn och revidering görs vanligtvis varje år. Den nya besluts- och delegationsordningen har arbetats fram i samverkan med fakulteter, universitetsförvaltning, Lärarhögskolan och fackliga huvudorganisationer. Rektors delegationsordning består av fyra huvudområden: Ekonomi och avtal, utbildning, personal samt organisation och förvaltning.

Delegation kan avse en grupp av ärenden eller ett enskilt ärende och kan ges till ett beslutande organ eller till en enskild funktion/rollinnehavare. Det är inte tillåtet att delegera till en till namngiven person organisatorisk enhet såsom institution, centrumbildning eller enhet. För varje beslutsnivå där vidaredelegation förekommer, ska det finnas skriftlig dokumentation. Dekan, universitetsdirektör och överbibliotekarie ansvarar för att kvalitetssäkra sina respektive verksamheters vidaredelegationer.

Beslutanderätt kan delegeras vidare om inte den rätten uttryckligen undantagits i författning eller om inte rektor beslutat annat. En utgångspunkt för universitetets delegation är att den ska följa universitetets linjeorganisation. För varje beslutsnivå där vidaredelegation förekommer, ska det finnas skriftlig dokumentation. Den som gett en delegation kan återta den och själv återta beslutsrätten, men den som gett delegationen kan inte ändra ett beslut som fattats på delegation och som varit gynnande mot enskild person. Vidaredelegationer samt även prefekts/enhetschefs delegationer och återkallandet av en delegation skickas till registrator för diarieföring i universitetets centrala diarium.

Nedan följer några av de förändringar som gjorts i den nya delegationsordningen.

• Besluta om dispens för utlysning av anställning som universitets-adjunkt, är en ny delegation.

• När det utsees en prefekt vid institution är det nu tillagt att det ska göras i samråd med rektor.

• Ordningsföljden av delegationer under upphandling och inköp har redigerats utifrån hur ett inköp logiskt ska gå tillväga och hur bestämmelserna ska checkas av.

• Det nya förslaget skiljer mellan olika typer av avtal, med vem avtalet tecknas, avtalsbeloppets storlek samt uppmärksammar vissa avtalsvillkor som innebär en förhöjd risk.

Med utgångspunkt från aktuell revidering ska de som rektor delegerar till utarbeta vidaredelagationer.