Vårpromotion: Långklänning, lagerkrans och finmiddag

19 maj 2016

På lördag den 21 maj hålls Vårpromotionen, den akademiska högtiden då Umeå universitetet promoverar 66 nyblivna doktorer. En av dem är Giulia Giunti, Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Giulia Giunti promoveras på lördag. Här framför sin avhandling som hon fick pris för som årets "Outstanding international dissertation award."

Foto: Anders Skogebrandt

Giulia Giunti disputerade förra året i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och arbetar som lektor – på lördag är det dags för henne att promoveras.

Snart är det lördag och äntligen dag för promovering, hur känns det?

– Det känns roligt att promoveras, vi får sitta och njuta utan att behöva prestera. Jag behöver inte försvara avhandlingen den här gången, för det har jag redan gjort!

Vad händer i veckan?

– På fredag är det genrep i Aula Nordica. Vi ska träna att gå i procession och ta emot våra lagerkransar och hattar. Själv kommer jag att ha en lagerkrans, eftersom jag disputerat vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten. På kvällen är det promoveringsmingel på Sävargården, och det känns kul att få träffa de andra som ska promoveras.

Är det några särskilda förberedelser inför ceremonin?

– Naturligtvis har jag varit på middagar där det krävs finare klädsel men det är första gången jag går på en sådan här akademisk högtid. Jag fick förslag på olika kläder och ska ha långklänning. Min kollega ska sy de sista detaljerna under veckan! Det har varit smidigt, vi har fått tydlig information om tid, plats och andra instruktioner i god tid av de som jobbar med högtiden.

Har du några förväntningar på högtiden?

– De nyblivna doktorerna tillhör den största gruppen bland deltagarna så jag hoppas på fokus på oss. I övrigt önskar jag god kvalitet på hela ceremonin, underhållningen och maten men huvudsaken är att det känns roligt och avslappnat. Det ska bli kul att träffa andra nyblivna doktorer på universitetet som jag inte träffar annars.

Varför valde du att promoveras?

– Doktorstiteln är något jag är väldigt stolt över. Jag tycker att promotionen är ett jättebra tillfälle att få fira att jag äntligen är klar med mina doktorsstudier. Jag hörde talas om detta via mina kollegor som varit med tidigare och känt sig mycket nöjda.

Program: Vårpromotion

Outstanding International Dissertation Award to Giulia Giunti