Strategi för samverkan ökar kvaliteten i forskning och utbildning

10 maj 2016

Rektor har fattat beslut om en ny samverkansstrategi för Umeå universitet 2016-2020. Strategin är en konkretisering av huvudmålet: Samverkan utvecklar och stärker kvalitet, från styrdokumentet Vision 2020. Den nya strategin ersätter den tidigare från 2009.

Samverkansstrategin syftar till att ge vägledning, inriktning och inspiration med en bredare ansats än delmålen. Den harmoniserar och kompletterar därför delmålen i Vision 2020.

Ett viktigt led i arbetet har varit att fastställa Umeå universitets definition av samverkan. Med samverkan menas det arbete som universitetet utför tillsammans med externa parter för att:

• öka kvaliteten i vår forskning och utbildning
  • sprida och nyttiggöra kunskap och kompetens
  • förstärka och förstå hur forskning och utbildning kan bidra till samhällsutveckling

I samverkansstrategin har tre samverkansmål med tillhörande strategier formulerats:

A. Ökad förståelse och förankring för hur samverkan inom utbildning och forskning ökar kvaliteten

B. Ändamålsenliga samverkansaktiviteter inom alla vetenskapsområden vid Umeå universitet

C. Väl utvecklade organisatoriska förutsättningar för samverkan vid Umeå universitet

Umeå universitets samverkansstrategi, 2016-2020

För mer information, kontakta