Umeå centrum för molekylär medicin blir arbetsenhet

29 juni 2016

Umeå centrum för molekylär medicin, UCMM, övergår från att vara en centrumbildning till en arbetsenhet från 1 juli. Det beslutade rektor strax innan midsommar.

Skälen till den här förändringen är att verksamheten vid UCMM har ett uppdrag som inte är fakultetsöverskridande, och att Medicinska fakulteten kommer att göra en organisationsöversyn av institutionsindelningen för de verksamheter som ska samlas inom forskningsmiljön MBC, Medicinskt biologiskt centrum.

I väntan på organisationsöversynen övergår UCMM till en arbetsenhet och det gäller under en period om maximalt tre år, alltså fram till 30 juni 2019. Fakultetsnämnden ska innan dess lämna ett förslag på fortsatt organisatorisk form för UCMM från 1 juli 2019 och framåt.

Föreståndaren för arbetsenheten UCMM ska benämnas prefekt och verksamheten kommer att ledas av en styrelse som utses av den medicinska fakultetsnämnden.

Vid UCMM bedrivs grundforskning med fokus på de molekylära mekanismerna bakom olika humana sjukdomar. Enheten integrerar molekylär-, cellulär- och utvecklingsbiologi med transgena metoder och funktionsgenomik.

Redaktör: Lena Åminne