Uppdaterade riktlinjer för vetenskaplig publicering

22 juni 2016

Frågan om etik och redlighet i forskning har aktualiserats i media senaste året och fakultetens kommitté för etikfrågor organiserade under våren mycket uppskattade seminarier om publiceringsetik.

Det föranledde etikkommittén att uppdatera Medicinska fakultetens "Riktlinjer för vetenskaplig publicering" från 2008. Riktlinjerna bygger på de så kallade Vancouverreglerna (Uniform Recommendations for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals, utgivna av International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE). De uppdaterades senast december 2015.

Dokumentet förtydligar vad som meriterar för medförfattarskap och tar även upp det ansvar alla medförfattare har för alla aspekter i arbetet och att "frågor om korrekthet och hederlighet har utretts och säkerställts".

/Åke Forsberg, vice dekan för forskning

Riktlinjer för vetenskaplig publicering

Medicinska fakultetens kommitté för etikfrågor

Redaktör: Lena Åminne