Yttrande: Studiestartsstöd – ett nytt rekryterande studiestöd

23 augusti 2016

Umeå universitet har lämnat ett remissvar till Utbildningsdepartementet med anledning av förslaget om ett nytt studiestartstöd riktat till de med störst behov av utbildning i åldern 25-56 år. Umeå universitet tillstyrker förslaget med förbehållet att det inte får innebära att medel till högskolesektorn minskar.

Förslaget i korthet

- Ett bidrag om 2 104 kronor per vecka (9117 kronor/månad)
- Högst 50 veckor för studier på hel- eller deltid
- Målgruppen är personer 25-56 år som har kort tidigare utbildning och ett stort behov av utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden.
- Personen ska varit arbetslös och anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen under minst sex månader.
- Den som haft studiemedel under de senaste tre åren är inte berättigad till studiestartstödet.

Umeå universitet tillstyrker förslaget med förbehållet att delfinansiering genom omprioritering inom utgiftsområde 16 inte får innebära att medel till högskolesektorn minskar. En framgångsrik satsning bedöms nå 15 000–20 000 personer per år och kommer att leda till att fler söker sig till högskolestudier, en anslagsminskning skulle därför bli kontraproduktiv.

Vid frågor, kontakta

Peder Tjäderborn, Studentcentrum