Fem projekt får pedagogiska utvecklingsmedel

13 oktober 2017

Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL, har beviljat fem projekt sammanlagt 950 000 kronor i pedagogiska utvecklingsmedel från årets Punktum-utlysning. 

Umeå universitet avsätter årligen medel för att stimulera pedagogiskt utvecklingsarbete inom grundutbildningen i den så kallade Punktum-utlysningen – Pedagogisk utveckling av nyfikenhet och kreativitet vid Umeå universitet.

Styrelsen för UPL har nu beslutat att årets pedagogiska utvecklingsmedel ska gå till nedanstående projekt:

  • Ronnie Berntsson, Medicinsk kemi och biofysik, får 150 000 kronor för projektet Implementering av flipped classroom för att få ett mer studentaktivt lärande
  • Merja Ellefson, Institution för kultur och medievetenskap, får 150 000 kronor för projektet 
Lärande genom görande: att identifiera propaganda, native advertising, astroturfing, spin och andra former av alternativa fakta
  • Robert Holmgren, Pedagogiska institutionen, får 150 000 kronor för projektet Peer-review som stöd i nätstudenters uppsatsprocesser
  • Dan Johnels, Kemiska institutionen, får 250 000 kronor för projektet 
Virtual reality i kemiundervisning för ökad förståelse av molekylära 3D-strukturer
  • Andy Wallman, Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap, får 250 000 kronor för projektet Utveckling och implementering av reflektiva professionsutvecklingsportföljer inom farmaciprogrammen

Totalt delas det i år ut 950 000 kronor.

Vid ansökningstidens slut hade 15 projekt ansökt om pengar fördelat enligt följande: Medicinsk fakultet (6), Samhällsvetenskaplig fakultet (4), Humanistisk fakultet (4), Teknisk- naturvetenskaplig fakultet (1).

För frågor, kontakta:
Claire Englund

Läs mer om Punktum

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.