Universitetets arbete med hållbar utveckling under lupp i nationell granskning

5 oktober 2017

I mars gav regeringen i uppdrag till Universitetskanslersämbetet att granska främjandet av hållbar utveckling vid Sveriges universitet och högskolor. Nu är granskningen publicerad och den visar att Umeå universitet är ett av många lärosäten som behöver utveckla sitt arbete inom området.

– Det vi ser i rapporten är att Umeå universitet har lyckats integrera hållbar utveckling på ett bra sätt i våra utbildningar, vilket kanske är det viktigaste. Däremot behöver vi se över processerna så att vi kan följa utvecklingen på området, följa upp våra åtgärder och utveckla integreringen ytterligare, säger Heidi Hansson, vicerektor med ansvar för utbildning.

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har granskat högskolor och universitet i deras arbete för att främja en hållbar utveckling. Uppdraget tilldelades av regeringen i mars 2017.

Granskningen visar att endast en fjärdedel av lärosätena har uppfyllt de uppställda kriterierna när det gäller hållbar utveckling. Det kan enligt UKÄ bero på att över hälften inte har satt upp några mål i detta arbete.

De fyra områden som granskningen omfattar är:

• Styrning och organisation
  • Miljö, resurser och område
  • Utformning, genomförande och resultat
  • Uppföljning, åtgärder och återkoppling

UKÄ konstaterar att utformning, genomförande och resultat är ett område där Umeå universitet har en väl utvecklad process. Universitetet har även en ambitiös miljöpolicy, med vilken lärosätet gör studenter och anställda medvetna om miljöfrågor och främjar hållbar utveckling genom att stimulera handling. Ambitionen konkretiseras dock inte enligt UKÄ:s granskning, och kan därför inte anses som ett mål för att främja arbetet med hållbar utveckling.

Handelshögskolan och Enheten för epidemiologi och global hälsa är två exempel på gott arbete i integrerandet av arbetet för hållbar utveckling vid Umeå universitet. Varje år utlyser Handelshögskolan ett pris till uppsatser med fokus på hållbarhet och företagsetik. Enheten för epidemiologi och global hälsa startade vårterminen 2017 en kurs som bygger på forskning inom klimat och hållbarhet.

– Jag tycker att utredningen sammantaget visar att vi har ett starkt engagemang när det gäller hållbarhet men att vi, liksom de flesta andra lärosäten, behöver utveckla mål och strategier för att komma vidare, säger Heidi Hansson.

Läs utredningen från Universitetskanslersämbetet

Text: Markus Välimaa