Ny lokalförsörjningsplan och omprioritering av lokalprojekt

13 december 2017

En negativ kostnadsutveckling kräver att fem lokalförändringsprojekt på våra campus måste omprioriteras. Nu beslutar rektor om en fördjupad lokalförsörjningsplan för åren 2020—2023 och en ny process för starttillstånd inför kommande lokalförändringsprojekt för att bättre kunna kraftsamla utvecklingsarbetet.

På grund av en relativt snabb kostnadsutveckling kan universitetet inom de närmsta tre åren inte finansiera alla de 130 lokalförändringsprojekt som pågår. Därför har Lokalförsörjningsenheten identifierat fem större lokalbehov på våra campus som behöver prioriteras om. Dessa är Umeå Science Centre på Konstnärligt campus, Tanken i Beteendevetarhuset, Universum, Universitetsbiblioteket och samlokaliseringen av ITS.

Ny prioritering innebär att:

• Umeå Science Centre prioriteras i sin helhet.
  • Universum genomförs med mycket begränsad insats i form av anpassningar för tentamen i Rotundan.
  • Projekt "Tanken" i Beteendevetarhuset undersöks på nytt i reducerat utförande mot bakgrund av rockader inom norra campus.
  • Universitetsbiblioteket genomförs i etapper när ekonomin tillåter, magasinsbehovet prioriteras.
  • ITS samlokalisering och lokaltillskott för Umeå universitet som helhet prioriteras ned för vidare bearbetning i fördjupad lokalförsörjningsplan 2020—2023.

Ny lokalförsörjningsplan

Under de kommande två åren kommer en fortsatt minskning av universitetets lokalyta att genomföras. Jämfört med 2013 är minskningen under totalt sju år motsvarande tre samverkanshus.

Lokalförsörjningen får nu i uppdrag att ta fram en fördjupad lokalförsörjningsplan för åren 2020—2023. Planen är tänkt att tjäna som ett strategiskt inriktningsdokument grundat på en fördjupad översiktsplan och campusplan för huvudcampus. Planen skall innehålla förutsättningar av ekonomisk och fysisk karaktär samt en analys av större behov på 3—5 års sikt.

Planen delrapporteras för diskussion 30 juni 2018 för beslut av rektor i december 2018.

Nytt starttillstånd beslutas

En ny process för lokalförändringsprojekt fastställdes av rektor 12 december 2017. Denna process innebär bland annat att ett starttillstånd från rektor ska krävas för:

• investeringar över 10 MSEK
  • när förändringen kräver att verksamhet flyttar, samt
  • om behovet är tekniskt eller organisatoriskt komplicerat.

Läs beslutsunderlaget

För mer information, kontakta:

Richard Olsson
Enhetschef vid Lokalförsörjningsenheten