Reviderad antagningsordning för utbildning

15 december 2017

Universitetsstyrelsen har beslutat om en reviderad antagningsordning som gäller från och med den 1 januari 2018. Ändringarna är till största delen redaktionella för att förtydliga gällande regler.

 

Foto: Mostphotos/Matej Kastelic

Universitetets antagningsordning anger de regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå som högskolan tillämpar i fråga om ansökan, behörighet, urval och antagning och om hur beslut fattas och kan överklagas. Antagningsordningen är i första hand en regelsamling, och fungerar som en uppslagsbok där nationella och lokala regler beskrivs.

Antagningsordningen revideras varje år, och fastställs av universitetsstyrelsen. Årets justeringar är till största delen av redaktionell karaktär för att förtydliga gällande regler.

Ändringarna handlar om:

Kap 2: Med anledning av olika utbildningsuppdrag till Umeå universitet som lyder under särskilda förordningstexter har det förtydligats, att sådana förordningar har företräde framför antagningsordningen.

Kap 4.3: Förtydligande var information om reell kompetens finns för studenter och anställda.

Kap 5: Innehåller information om utbildningar som har andra ansökningstider. Där framgår nu även att Specialistsjuksköterskeprogrammet from antagningen till hösten 2018 har tidigarelagd ansökan.

Kap 5.1: Komplettering att man normalt kan anmäla sig till ett begränsat antal sökalternativ. Beslut kring pågående remiss där man föreslår ett minskat antal sökalternativ hinner inte fattas innan antagningsordningen för 2018/2019 träder i kraft.

Kap 5.3: Förtydligande att byte av inriktning inom program hanteras genom senare del antagning.

Kap 6.7: Förtydligande att universitetet till vissa utbildningar tillämpar den nya processen att stänga för sen anmälan vid sista ansökningsdag och öppnar för sen anmälan om det finns en reell möjlighet att antas till utbildningen.

Kap 7.3.2: Justerande av prioriteringsordningen vid antagning till senare del av program. Vårterminen 2018 blir sista terminen då det är möjligt att anmäla avbrott med aviserad avsikt att återuppta studierna inom ett år. Därefter kvarstår möjligheten att anmäla studieavbrott. Antagningsordningen uttrycker den prioriteringsordning som kommer att gälla till antagningen vårterminen 2020 men förtydligar även vad som gäller under en övergångsperiod.

Kap 7.4.2: Hänvisning till psykoterapeutprogrammens urvalsförfarande.

Kap 9: Giltiga skäl till anstånd är graviditet och föräldraledighet till dess att barnet fyllt 1 år.

Kap 10: I kapitlet framgår sedan tidigare att beslut ska överklagas inom 3 veckor. Nu förtydligat med att beslut om behörighet framgår av antagningsbeskedet.

Läs mer:

Antagningsordning för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet 2018–2019

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.