Inbjudan till tvärvetenskaplig workshop

7 februari 2017

Välkommen att delta i tvärvetenskaplig workshop om forskningsinfrastrukturen Northpop, 10 april. Vi söker forskare som är intresserade av att jobba i ett nytt, stort projekt med nya, moderna metoder. Anmälan senast 7 april.

Northpop är en nystartad forskningsinfrastruktur vid Umeå universitet där vi siktar på att inkludera 10 000 gravida kvinnor i Västerbotten och följa deras barn från fosterlivet till skolåldern. Under graviditeten och barnets uppväxt samlar vi både biologiskt material (blodprover på mammor och barn, avföring, saliv, bröstmjölk etc) och omfattande enkäter med bland annat livsstilsfrågor.

Den primära målsättningen med projektet är att hitta riskfaktorer för vanliga sjukdomar hos barn: Astma/allergi, övervikt/fetma och kognitiva/beteendeproblem. Se vår webbplats www.northpop.se

Northpop leds från Institutionen för klinisk vetenskap och vi har redan etablerade samarbeten med institutionerna för odontologi (oral mikrobiota), psykologi (prenatal maternal stress) och kemi (exponering för miljögifter).

En ny translationell forskningsmöjlighet

Det finns ett stort intresse även från andra institutioner och forskargrupper vid Umeå universitet. Vi är nu nyfikna på vilka andra frågeställningar som kan finnas och som kan besvaras inom Northpop-projektet.

Vi tänker oss att det finns intressanta frågeställningar och metoder som skulle passa i Northpop-projektet inom ämnen som exempelvis sociologi, ekonomi, datavetenskap, matematik, pedagogik, fysioterapi, demografi/åldrande, genetik, biobanksforskning och epidemiologi.

Som forskare är vi särskilt intresserade av nya, fräscha idéer som är relevanta för nutida unga vuxna och uppväxande barn i den digitala världen. Vi kommer alltså att ha en stor kohort med 10 000 nyblivna mammor, cirka 10 000 pappor/partners, samt 10 000 barn som vi följer under uppväxten.

Vi vill därför inbjuda er alla till en tvärvetenskaplig workshop för att diskutera dessa potentiella spännande samarbeten.

Datum: 10 april
Tid: 09-16
Lokal: Universitetsklubben, vid Aula Nordica

Vi bjuder på fika och lunch.

Förhandsanmälan

Antalet deltagare är begränsat så förhandsanmäl redan nu till: tove.mars@umu.se

(Vänligen ange önskemål om specialkost)

Väl mött – det ska bli en spännande dag!

Professor Magnus Domellöf och Docent Christina West
Institutionen för Klinisk vetenskap

Se även pressmeddelandet om lanseringen av Northpop i maj 2016 och en nyhetstext om hur projektet nått en första milstolpe i rekryteringen av deltagare.

Foto:

Redaktör: Lena Åminne