4 forskare från universitetet talar på TEDxUmeå 2017

21 mars 2017

12 talare intar scenen på Väven för det fjärde TEDxUmeå. Från Umeå universitet är fyra forskare med och pratar om allt från falska nyheter och fakta till antibiotikaresistens och ledarskap.

Fredrik Almqvist, Klara Johansson, Elza Dunkels och Markus Hällgren representerar Umeå universitet den 3 maj. TEDxUmeå är viktig scen för det fria ordet och för att sprida idéer från hela världen. TEDxUmeå vill utmana och få människor att tänka till och tänka om, förstå nya saker och få andra perspektiv.
– TED och TEDxUmeå har alltid varit en viktig kraft, men jag tror att inget år har den här kanalen varit lika viktig som i år, när fakta, vetenskap och sanning blir ifrågasatt från alla håll, säger Mikael.

TEDxUmeå bjuder på en totalupplevelse under en eftermiddag och kväll, inom alla områden – musik, forskning, könsroller, kreativitet, livsstilar och vad inte, och presenterar internationella, nationella och lokala tänkare vars uppgift är att ge besökarna aha-upplevelser.

Umeå universitet har varit medarrangör redan från starten för fyra år sedan. Tillsammans med Umeå kommun, Region Västerbotten, Ledarskapscentrum, Nicke&Nico samt Blå Huset vill man skapa en mötesplats för kunskapsutbyte, reflektion och inspiration där engagerade människor som verkligen vill förändra världen och tror att det går kan träffas och utbyta idéer.

Evenemanget har även i år plats för 400 deltagare på plats, och hålls även 2017 på Väven-scenen. Talen filmas och publiceras på TED:s Youtube-kanal.

Läs om och se bland annat förra årets TEDxUmeå

Om TEDxUmeå

TED-gemenskapen är en global rörelse – en ideell organisation som drivs av passionen för idéer. Talesättet "TED – Ideas worth spreading" delas av många lokala initiativ och organisationer som skapar egna TEDx-evenemang och TEDxUmeå vill ge idéer en möjlighet att spridas och samtidigt ge besökaren så många aha-upplevelser som möjligt under en dag. I år är TEDxUmeå ett mycket större event tack vare en + 100 licens som gör att så många som 400 deltagare kan vara med i Väven.

När? Onsdag den 3 maj
Tid? Kl. 13.00-19.30 med efterföljande mingel.
Var? Väven
Program TEDxUmeå

Köp biljett.

Vid köp av 5 biljetter eller fler blir man medlem i nätverket Friends of TEDxUmeå. Organisationsnamn kommuniceras på webbplats och i övriga kanaler samt under eventet och ni blir automatiskt inbjudna att medverka och påverka vid en rad TEDxUmeå-evenemang och möten under året.

Vid frågor, kontakta

Malin Vikström, kommunikatör Externa relationer